8 oktober 2015

Ingenting är glömt

Titel: Ingenting är glömt
Originalets titel: Something Is Rotten (2015)
Författare: Adam Sarafis (pseud. för Linda Olsson & Thomas Sainsbury)
Översättare: Ylva Mörk
Serie: Matakana #1
Antal sidor: 228 (e-bok)
Utgivningsår: 2015
Förlag: Massolit förlag
Utläst: 29/9

Detta var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack!

Första meningen: "Identifiera er."

Handling
En ung man hittas död på ett bibliotek i Auckland, Nya Zeeland. Polisen är övertygad om självmord, men mannens nära vän misstänker mord. Hon vet att han skrev på ett bokmanuskript där något oerhört skulle avslöjas. 

Sam Hallberg, med ett förflutet som expert på terrorism, tar sig an fallet. Han leds allt djupare in i en korrumperad värld där inget är som han tror. Samtidigt misstänker affärsjournalisten 
Lynette Church att hon är en smutsig politisk verksamhet på spåret. Med början i Nya Zeeland slingrar sig hennes sökande runt om i världen där maktfullkomliga personer och krigsförbrytare som utger sig för att vara hjältar från Irak tycks vara inblandade. 



Mina tankar
För det första måste jag erkänna att när jag var lite yngre så var jag helt besatt av Nya Zeeland. Landet, och framförallt kulturen och maorierna. Därför blev jag extra glad när jag såg att denna utspelade sig på just Nya Zeeland.

Detta är alltså ett samarbete mellan två författare, svenska Linda Olsson och nya zeeländaren Thomas Sainsbury. Det märks verkligen inte att det är två författare, vilket jag tycker är positivt.

Först började jag läsa Ingenting är glömt på datorn, men då hade jag ganska svårt för att komma in i boken. När jag fick tag på en läsplatta så gick läsningen mycket lättare och jag läste ut den på två-tre dagar.

Boken är oerhört spännande, men i början hade jag lite svårt för att hålla rätt på alla karaktärerna. Den är också lättläst och har ett väldigt bra driv i berättelsen. Mot slutet blev den verkligen bara bättre och bättre och nu ser jag verkligen fram emot att läsa den andra delen, som jag hoppas kommer snart!

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst någon av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...