21 juni 2017

Film: Harry Potter and the Order of the Phoenix

Handling
Harry återvänder för sitt femte skolår på Hogwarts och upptäcker att trollkarlssamhället inte vill kännas vid att han faktiskt mött den ondskefulle Lord Voldemort. Ministern Cornelius Fudge har dessutom anställt den suspekta professor Dolores Umbridge som lärare i försvar mot svartkonster och hennes lektioner lämnar eleverna helt försvarslösa. Harry övertalar sina vänner Ron och Hermione att ta saken i egna händer. Han kallar till hemliga möten med en liten grupp elever som kallar sig "Dumbledores armé" och lär dem att försvara sig mot svartkonster inför den svåra sammandrabbning som närmar sig.

Filmen är 138 minuter lång och regisserad av David Yates. I huvudrollerna ses bland annat Daniel Radcliffe, Emma Watson och Rupert Grint. Filmen hade svensk premiär 13 juli 2007.

Jag såg filmen 30 maj.

Mina tankar
Jag såg några av Harry Potter-filmerna rätt tätt inpå varandra, så nu ville jag gärna att det skulle gå ett litet tag. I den här filmen märks det att filmerna har blivit betydligt mörkare och att det inte är barnfilmer längre.

Som jag har sagt i varje recension av dessa filmer så är jag imponerad över skådespelarna och deras prestationer med tanke på att de inte var så gamla när dessa filmer gjordes. De har verkligen växt upp i takt med sina roller. Jag är också riktigt imponerad av Alan Rickman. I den här filmen dyker också Luna Lovegood upp och hon är verkligen som jag föreställde mig i boken.

Alltid när man filmatiserar böcker så kommer vissa saker från böckerna att inte vara med i filmen, det finns inte utrymme för det. Trots att jag verkligen saknar en del händelser, t.ex. Sankt Mungos sjukhus så är det ändå imponerade att de lyckas få med så pass mycket från böckerna.

Harry och Voldemort har nu mötts flera gånger och deras dueller är riktigt spännande och man vet aldrig riktigt vändning det ska ta.

Slutet på Harry Potter and the Order of the Phoenix bygger verkligen upp inför de kvarvarande tre filmerna, nu ser jag verkligen fram emot att se dem.



Harry Potter and the Philosophers Stone
Harry Potter and the Chamber of Secrets
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Harry Potter and the Goblet of Fire



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...