29 september 2018

Caraval

Titel: Caraval
Originalets titel: Caraval (2017)
Författare: Stephanie Garber
Översättare: Carina Jansson
Serie: Caraval #1
Antal sidor: 420
Utgivningsår: 2017
Förlag: B. Wahlströms
Utläst: 12/9

Handling
Scarlett Dragna har aldrig lämnat den lilla ön Trisda där hon bor tillsammans med sin syster Tella och deras grymma far. På håll har hon beundrat och fascinerats av Caraval - det årliga uppträdandet där åskådarna deltar i ett dödligt spel för att lista ut vad som är verkligt och vad som är fantasi.

När inbjudan äntligen kommer tar Tella hjälp av en sjöman för att lura med Scarlett till spelet. Men så fort de stiger i land kidnappas Tella av Caravals direktör Legend. Scarlett har fått lära sig att allt som sker under Caraval är på låtsas men snart är hon indragen i ett högst verkligt spel på liv och död. Och oavsett om allt som händer bara är en fantasi måste hon hitta sin syster innan spelet är över och Tella försvinner för alltid.


Tankar om titel och omslag

Titeln behöver ingen närmare förklaring. Omslaget gillar jag verkligen och speglar också boken och ger en känsla av magi, mörker och spänning.

Mina tankar om boken
Förra året var denna riktigt populär på Booktube och jag lockades av den redan då. Jag ville just då inte köpa en bok så jag avvaktade och glömde nästan av boken. När jag var på biblioteket gick jag och kollade i olika ställ då jag såg att boken fanns där. Hade totalt missat att den hade blivit översatt och skyndade mig att plocka upp den.

Det tog längre tid än vad som egentligen hade behövts för att läsa färdigt Caraval. Jag började den ungefär när jag skulle påbörja mina studier vilket kanske inte var så bra timing.

Den var riktigt lätt att komma in och spännande redan från första sidan och gjorde att det ändå var en snabbläst bok. Tempot är riktigt fartfyllt och det finns gott om små twister längs vägen så man visste aldrig riktigt vad som skulle hända.

Ibland, speciellt mot slutet, tyckte jag det blev lite väl många händelser och personer att hålla rätt på. Över hela Caraval finns också en känsla av magi och fantasi, vilket gör att man hela tiden funderar över vad som är verkligt och inte. Det blir en intressant värld att upptäcka som innehåller mycket hemligheter och mysterier.

Eftersom Caraval är en så väldigt händelserik bok, hamnar karaktärerna ibland lite i skymundan och får kanske inte lika stor utveckling som man väntat sig. Trots att karaktärerna, framförallt Scarlett, genomgår en stor förändring så känns det lite som att det går för fort. Andra, intressanta bakgrundskaraktärer hade jag gärna velat veta mer om,men det fanns inte riktigt utrymme för det. Jag hoppas man kommer få lära känna fler karaktärer i nästa bok, som vad jag förstår kommer handla mer om Scarletts syster Tella.

Caraval är en väldigt spännande och underhållande bok och jag ser fram emot att läsa nästa del

3 bra saker med boken: fantasifull, spelet caraval, spänningen

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Här och Här kan ni läsa smakbitar ur boken.

Andra som bloggat om boken är Ticmicks bokblogg, Mitt bokintresse och En blogg för bokugglor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...