16 september 2018

Min bokresa #5 - Science fiction

Camilla på Mitt bokintresse har en inläggsserie som heter min bokresa och den här gången tänkte jag svara i ett eget inlägg. Den här gången är temat science fiction.

Jag kan inte påstå att det är en speciellt bekant genre för mig och absolut inte i bokform. Jag har inte läst de gamla science fiction-klassikerna och det är också en väldigt bred genre med många subgenres.

Det finns ett otal filmer och tv-serier som knyter an till science fiction i olika former, tänker exempelvis på Tillbaka till framtiden-filmerna som kan klassas som sci-fi, men även Star wars, star trek och liknande. Den första sci-fi- serie som jag såg var Stargate SG1 och en del av de andra serierna som hörde till den samma universum.

Min första tanke när jag tänker på science fiction är rymden. På senare tid har det kommit ut en hel del engelska ungdomsböcker med det temat och det var då som jag började läsa den genren. Den typen av böcker har inte blivit lika populär i Sverige.

Några böcker som jag läst och verkligen tyckt om har varit Marissa Meyers The Lunar Chronichles som är en modern version av de klassiska sagorna askungen, rödluvan, rapunzel och snövit som har tydliga science fiction-element. Det är cyborgs, månfolk, rymdresor och rymdskepp.

En annan serie, där jag bara läst första boken, är The Illuminae Files av Amie Kaufman och Jay Kristoff.

Jag kan sammanfatta det som att jag har läst väldigt lite av den genren, men det är en genre som jag gärna vill upptäcka mer av. En bok som jag nyligen blivit intresserad av att läsa är Sovande jättar av Sylvain Neuvel.

2 kommentarer:

  1. Ha ha jag har glömt Tillbaka till framtiden helt när jag skrev. Och även några andra som tex Stargate, och Illumina files glömde jag också.Fast jag skrev ju många som du inte nämner, så det går väl på ett ut... jag kan ju inte ha med allt.

    Tänkte på Marissa Meyers det är även science fantasy för Lunarerna kan ju manipulera hjärnor. Den boken går in under många genres.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite svårt att kategorisera vissa böcker, när de passar in i flera. Jag var riktigt förtjust i Stargate när jag var yngre, fast nu är det längesedan jag såg några avsnitt.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...