23 september 2018

Min bokresa #6 - Årets bok 2018

Camilla på Mitt bokintresse har en serie som kallas för Min bokresa som har en ny fråga eller tema varje söndag. Idag är temat Årets bok 2018.

Om ni vill läsa recensionerna kan ni kolla under fliken recensioner eller läst 2018.

Här kommer en lista på  böckerna som är nominerade:
1793 av Niklas Natt och Dag
Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan
Den svavelgula himlen av Kjell Westö
Husdjuret av Camilla Grebe
Koka björn av Mikael Niemi

Kvinnan i fönstret av A.J. Finn
Annabelle av Lina Bengtsdotter
Mischling av Affinity Komar
Mitt hjärtas oro av Malou von Sivers
Nej och åter nej av Nina Lykke
Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson
Stanna hos mig av Ayóbámi Adébayó


Som Camilla nämnde på sin blogg har vi läst de flesta böckerna tillsammans. När nomineringarna kom var jag lite sugen på att försöka läsa dem, men något som verkligen sporrade mig att läsa dem och få dem lästa var att vi läste dem tillsammans. Annars hade det nog tagit betydligt längre tid.

Just nu håller jag på med Kvinnan i fönstret, som är den sista av de nominerade som jag har kvar att läsa. Tänker försöka läsa klart den före vinnaren tillkännages. Kan säga att såhär långt så förstår jag varför den finns med.

Jag tycker det är en ganska roligt pris, och att man själv kan rösta. Däremot tycker jag det blir lite konstigt när det är flera olika genres representerade. Jag har ju exempelvis inte samma krav på en feelgood som på en deckare. När det kommer till feelgood är man ju ofta ute efter något mer lättsmält.

Under läsningens gång har jag också blivit positivt överraskad flera gånger. Niemi var en sådan, jag hade nog trott att det var en annan sorts bok än vad det var, och det är också en bok som har vuxit i efterhand.

Även Westö var en överraskning hos mig, jag hade aldrig läst något av honom tidigare och hade förväntat mig "fin" litteratur som skulle vara svår att förstå. Men så var inte alls fallet, tvärtom.

Den kanske allra största överraskningen var Malou von Sivers bok. Innan jag började läsa var jag skeptisk till henne som författare, men jag tyckte verkligen om den boken och att den är baserad på hennes familjehistoria tillför något extra. Jag ser fram emot att läsa nästa del som kommer nu i höst.

Den bok som inte alls föll mig i smaken var Nej och åter nej av Nina Lykke, och det visste jag nog från början. Det är helt enkelt inte min typ av bok.

Vilken som är min favorit varierar lite grann, men den bok som varit mest uppslukande hittills är Husdjuret av Camilla Grebe. Just nu är det favoriten, men jag tror att Kvinnan i fönstret kan komma upp i samma nivå.

Jag har inte en aning om vilken bok som kommer vinna, det känns som att flera av dem har goda chanser. Min gissning är nog att Finn eller Grebe kommer ta första plats, men det kan lika gärna vara någon av de andra böckerna. Hursomhelst ska det bli spännande att se vilken som vinner.

2 kommentarer:

  1. Det är ändå konstigt hur lika vår smak är och vad vi tycker om dessa böcker. Jag tror ändå att mina favoriter är Niemi,Westö och Grebe. Ska bli intressant att se vem som får priset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som det är ganska öppet vem som vinner, ska bli spännande när man får veta vinnaren

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...