23 september 2018

En smakebit på søndag: Sista riket

Söndag och dags för en smakebit på søndag som den här veckan anordnas av Betraktninger.

Har inte läst så mycket den här veckan, har haft fullt upp med kursen som vi läser nu och har inte haft någon energi till att läsa böcker för nöjes skull. Igår hade jag tänkt läsa en hel del, men det blev lite ändrade planer. Ställde mig och bakade bröd och så blev det kötthantering.

Igår kväll började jag lite med Sista riket av Brandon Sanderson, som är den första delen i Mistborn. Det är en ordentlig tegelsten, över 700 sidor, men den känns ganska lättläst i alla fall.

Smakebiten kommer från sidan 31.

Aska föll från himlen. Vin betraktade de luddiga flagorna som svävade genom luften. Makliga. Obekymrade. Fria. Sotkuddarna föll likt svarta snöflingor, blåstes i väg av vinden och yrde i små virvelvindar över kullerstenarna. De verkade så likgiltiga. Hur skulle det kännas? Vin satt tyst i ett av gängets spejarställen, en dold alkov inbyggd i teglet på gömställets gavel. Där inifrån kunde en gängmedlem hålla uppsikt över gatan och spana efter tecken på fara. Vin hade inte vakttjänst; alkiven var helt enkelt ett av de få ställen där hon kunde få vara ensam.



34 kommentarer:

  1. Jag var väl inte helt övertygad av den här boken, men jag läste andra delen (som är uppdelad i två) och den var bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns lite förvirrande när en bok delas upp i två delar :)

      Radera
  2. Jag har den i bokhyllan, oläst tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Känns inte som en bok jag vill läsa, men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. En helt okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! 700 sidor låter lite väl mycket men omslaget tilltalar mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite mastigt, men förhållandevis lättläst

      Radera
  6. Jag borde verkligen prova på Brandon Sanderson. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Detta är första boken jag läser av honom

      Radera
  7. Jeg skal også lese Mistborn. Jeg har kjøpt bøkene men så ble det til at vi skal flytte og da måtte jeg utsette det litt. Jeg hørte Elantris som lydbok og falt pladask for den, så jeg tror virkelig jeg kommer til å like Mistborn. (Selv om den er lang)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att det är mycket när man ska flytta, du får spara boken till ett annat tillfälle

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Verkligen ett stort åtagande med en bok på 700 sidor, men är det bra så spelar det kanske ingen roll. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, blir bara lite besvärlig att hålla i :)

      Radera
  9. Nyligen läst första delen jag med :) Ser ram emot att fortsätts serien!

    SvaraRadera
  10. Inte min genre, men tack för smakbit

    SvaraRadera
  11. Såg den på många bloggar tidigare men tror inte att den serien är nånting för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Brödbak kan vara ett bra sätt att meditera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och roligt också att veta vad man stoppar i sig

      Radera
  13. Skönt att göra lite annat som brödbak ibland, och gott med hembakt (jag har misslyckats någon gång men tom då blev det helt ok i smaken). Serien känner jag till, men har inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lyckats bra med brödbak flera gånger i rad och då är det ju mycket roligare.

      Radera
  14. Jag har inte läst den, men blev plötsligt sugen på att läsa nästa del i Glastronen-serien, så tack för smakbiten som påminde mig om den :)

    SvaraRadera
  15. känner igen den här från många bloggar men jag har inte läst den. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  16. Började läsa den boken för ett bra tag sedan. Läste aldrig färdigt den för jag hade problem med den. Skulle vilja ge den en ny chans. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan det vara att det inte är rätt tidpunkt, du får kanske ge den en ny chans

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...