20 juli 2019

En katts resedagbok

Titel: En katts resedagbok
Originalets titel: 旅猫リポート (2012)
Författare: Hiro Arikawa
Översättare: Carla Wiberg
Serie: -
Antal sidor: 292 
Utgivningsår: 2019
Förlag: NoNa
Utläst: 4/7

Handling
Nana vet varken vart de är på väg eller varför de gör den här resan. Men han trivs med att sitta i en silverfärgad van bredvid sin älskade husse Satoru. Tillsammans far de tvärs över Japan och hälsar på hos gamla vänner.

Men varför reser de? Och varför är alla så intresserade av Nana? När det går upp för honom brister hans lilla hjärta och han gör allt för att få ett slut på äventyret.


Tankar om titel och omslag
Hur kan man inte älska en bok som har katt i titeln?! Bara det fångar min uppmärksamhet. Ett fint omslag och framförallt att det finns en tydlig tanke med det också.

Mina tankar om boken
Detta är ännu en bok som jag läst tillsammans med Camilla. Jag har inte varit så nyfiken på Arets bok som tidigare, men detta var en bok som fångade min uppmärksamhet utan att jag egentligen inte visste så mycket om den.

En katts resedagbok är en väldigt vacker och fin berättelse som stundtals är väldigt sorglig. Det är en bok man blir berörd av. Jag fångades snabbt av historien och den gick väldigt fort att läsa ut. Jag tror att det är en bok som vinner på att man inte vet så mycket om vad själva boken handlar om egentligen. En sak som jag också gillar med boken är att det finns en hel del mellan raderna, allt skrivs inte ut och man får tänka själv.

Karaktärerna känns väldigt speciella på något sätt. Boken är uppdelad så att man får träffa nya människor förutom katten Nana och hussen Satoru i varje kapitel och därefter följa både Satorus och de andra karaktärernas liv. Något som jag tycker är intressant och lite kul är att katten även beskriver en del händelser från sin synvinkel.

För mig som kattägare finns såklart en hel del igenkänning, jag blev lite full i skratt när katter och kartonger kom på tal. Men En katts resedagbok har också ett djup, den handlar mycket om människan och de relationer vi bygger upp under livets gång.

Som sagt så är jag riktigt berörd av En katts resedagbok, det var en riktigt fin bok!

3 bra saker med boken: djur, vacker, sorglig

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...