25 juli 2019

En kvinna i blått

Titel: En kvinna i blått
Originalets titel: The Woman in Blue (2016)
Författare: Elly Griffiths
Översättare: Ing-Britt Björklund
Serie: Ruth Galloway #8
Antal sidor: 322
Utgivningsår: 2016
Förlag: Forum
Utläst: 14/7

Handling
När Ruth Galloways vän Cathbad vaktar ett hus i pilgrimsorten Walsingham i Norfolk, får han en kväll syn på något högst märkligt. På kyrkogården i närheten av huset sitter en ung kvinna, klädd i nattlinne och blå morgonrock. Morgonen därefter hittas hon död i ett dike utanför Walsingham. Kriminalkommissarie Harry Nelson kallas in och konstaterar att den döda kvinnan behandlades för drogmissbruk på ett privat sjukhus i närheten.

Som hängiven ateist har Ruth själv undvikit Walsingham under sina 17 år i Norfolk, men blir kallad dit av en gammal universitetsvän som arbetar som präst. Väninnan har börjat få hätska, anonyma brev som riktar sig mot kvinnliga präster och refererar till ortens arkeologi - och med en slående formulering om "en kvinna i blått, gråtande över världen".

Sambandet mellan den döda kvinnan och de religiösa hotbreven kan omöjligt vara en slump. Medan det lilla samhället förbereder sig för det årliga påskspelet om Jesu korsfästelse, påbörjar Ruth och Harry en kamp mot tiden. Frågan är om de kan hitta mördaren innan fler faller offer?


Tankar om titel och omslag
Har inte så mycket att säga om vare sig titel eller omslag. Spontant känner jag att omslaget är lite tråkigt, men innehållet är ju bra.

Mina tankar om boken
Det är knappast någon hemlighet att jag gillar Elly Griffiths böcker om Ruth Galloway och denna är inget undantag. Av någon anledning blir det väldigt långt emellan att jag läser böckerna, men när jag väl gör det så uppskattar jag dem verkligen.

Det känns precis som att återse gamla bekanta. Karaktärerna känns familjära och jag gillar att vi åter får träffa karaktärer från de tidigare böckerna. Dock kan jag inte hjälpa att Cathbad är min favorit. Blandningen mellan kriminalhistorien, karaktärernas privatliv och Ruths arbete gör att det hela tiden finns något intressant att läsa om.

Mycket i denna bok handlar om kvinnliga präster och jungfru Maria. Det är inte speciellt mycket arkeologi i denna bok, men det gör mig ingenting.  Själva mordhistorien är intressant, men det är inte nödvändigtvis därför jag läser hennes böcker.

En kvinna i blått är en perfekt mysdeckare och den är så härlig att läsa och känns typiskt brittisk.

3 bra saker med boken: intressanta karaktärer, mysdeckare och spännande

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Flickan under jorden
Janusstenen
Huset vid havets slut
Känslan av död
En orolig grav
De utstötta
De öde fälten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...