18 juli 2019

Film: Pinocchio

Handling
Inventor Gepetto creates a wooden marionette called Pinocchio. His wish for Pinocchio to be a real boy is unexpectedly granted by a fairy. The fairy assigns Jiminy Cricket to act as Pinocchio's "conscience" and keep him out of trouble. Jiminy is not too successful in this endeavor and most of the film is spent with Pinocchio deep in trouble.


Filmen är 88 minuter lång och bland annat regisserad av Norman Ferguson. De amerikanska rösterna görs av bland annat Dickie Jones och Christian Rub. Filmen hade svensk premiär 3 februari 1941.

Jag såg filmen 1 juli. 

Mina tankar
Tycker att det är ganska kul att se de klassiska Disney-filmerna, även om en del saker kanske inte har åldrats så bra. Jag tycker mycket om att filmerna är tecknade på riktigt.

Pinocchio är en saga som jag egentligen inte har så bra koll på, det enda jag egentligen känner till är  att han är gjord av trä och att snickaren heter Gepetto. 

Därför var den här filmen på ett sätt mer intressant än Snövit. Jag är lite förvånad över hur pass mörk och allvarlig den här filmen är, speciellt om man betänker vid vilken tid filmen gjordes. Såklart finns det även mer humoristiska inslag, speciellt när Benjamin syrsa är i farten.

Som sagt, roligt att se en av Disneys många klassiker och jag har ju en hel del kvar att se. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...