17 november 2019

Min bokresa #64 - Hur är jag som läsare tag

Camillas bokresa den här veckan består av tag och handlar om hur man är som läsare.

Mitt svar kommer vara i fetstil.

snabb/långsam

Jag tror i alla fall att jag är det. Tycker det är svårt att uppskatta. Sedan beror det mycket på boken också hur den är att läsa. En del böcker vill man ju också ska ta tid att läsa.

läser alla ord/skummar en del

gillar långa beskrivningar/ hoppar över det som inte för historien framåt

Det är lite klurigt, men jag gillar inte när det beskrivs för mycket heller. Beror mycket på författaren/språket.

väljer bok efter författarens språk/tycker att innehållet är viktigare än språket

kommer ihåg detaljer/kommer ihåg i stora drag

Kan ibland komma ihåg detaljer, oftast lite ovanliga sådana som inte har med handlingen att göra.

undviker tjocka böcker/ läser gärna tegelstenar

tycker om tunna böcker/tycker att tunna böcker ofta saknar något

Ibland kan jag vara fascinerad över hur en författare på relativt få sidor kan skapa så mycket.

idealboken är på mindre än 400 sidor/ idealboken är på mer än 400 sidor

gillar att läsa bokserier/föredrar fristående böcker

Allra helst vill jag kunna blanda mellan bokserier och fristående.

tjuvkikar på slutet/ läser aldrig slutet förrän boken är just slut

En dålig ovana!

väljer efter omslag/ skiter fullständigt i ytan

Innehållet är ju det viktigaste, men det är klart att om boken har en fin yta så kan man bli mer intresserad av den.

läser baksidetexter/ undviker baksidetexter

Förr läste jag baksidetexterna, nu gör jag det väldigt sällan. Kan bero på att jag redan vet vad böckerna handlar om. Kan också bara bra att gå in i boken "blind".

väljer boken efter rekommendation/vill helst välja själv

Både ock.

rekommenderar ofta böcker/rekommenderar sällan böcker

Det beror lite på. Om jag får chans kan jag rekommendera hur mycket som helst.

hör det jag läser i huvudet/hör aldrig det jag läser

Brukar inte tänka på sådant. Undantag kan vara om jag läser av en författare där rösten är väldigt välkänd. Jan Guillous röst hör jag i huvudet när jag läser hans böcker.

gillar ljudböcker/gillar inte ljudböcker

föredrar e-böcker/ föredrar fysiska böcker 

vill äga mina böcker/ lånar ofta böcker

läser främst  böcker i en genre/ gillar att variera min läsning

gillar att läsa böcker av författare som fått priser/bryr mig inte om litterära priser

Lite både ock. Dock vill jag gärna läsa nobelpristagare. Men det är inte så att jag läser en bok bara för att den fått ett pris. Det måste finnas något förutom priset som tilltalar mig.

läser alltid på svenska/läser på flera språk

Både svenska och engelska. Framförallt att hålla liv i engelskan och inte tappa den. Vissa böcker som jag vill läsa översätts inte heller.

är bra på att komma ihåg böcker jag läst/ glömmer lätt bort både böcker och författare jag läst

Är oftast bra på att komma ihåg vad jag läst, annars finns ju  både bloggen och Goodreads som kan fräscha upp minnet.

skriver upp de böcker jag läser/ skriver inte upp böcker jag läser

Har ett system för det hela också...

räknar hur många böcker jag läser per år/ bryr mig inte om antalet  böcker jag läser

läser varje dag/ läser mer sällan

tycker att läsning är avslappnande/ tycker att läsning är ansträngande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...