7 november 2019

Tv-serie: Shetland säsong 5

Handling
Delar av en kropp tillhörande en nigeriansk man spolas upp på en av Shetlands många stränder. Perez startar en komplex mordutredning som senare ska leda till ett omfattande och obarmhärtigt nätverk av människohandel.

Säsongen har 6 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Douglas Henshall, Allison O'Donnell och Lewis Howden.

Jag såg klart säsongen 12 oktober.

Mina tankar
Jag har bara läst några enstaka böcker om Jimmy Perez, men vid det här laget står serien för sig själv.

De senaste säsongerna tycker jag ha varit riktigt bra, då en säsong haft fokus på ett enda fall. Man har fått mycket mer bakgrund då om både karaktärer och motiv.

Den här säsongen handlar alltså om människohandel, som ju såklart är väldigt grymt. Vad som jag kanske tycker är mest skrämmande är att det är tillsynes helt normala människor som smugglar människorna.

Jag vill helst inte gå in på detaljer om vilka det är som i slutändan är skyldiga till de olika brotten, men de har en något oväntad lösning. Jag tycker ju om kriminalhistorier som är på det viset.

Sedan är det också något speciellt med miljön, det är kargt och ganska ogästvänligt. Jag tycker det är vackert på  något sätt, men jag skulle absolut inte vilja bo där.

Sedan tycker jag också dialekten är väldigt frän, det är inte den typiskt brittiska engelskan heller.

När det gäller poliserna så handlar det ju mycket om utredningen de gör, men i den där säsongen handlar det också en del om Jimmys privatliv. Något som kanske inte är så viktigt i början av säsongen, men spelar en desto större roll senare.

Jag hoppas att det blir en fortsättning på denna serie!

Shetland säsong 1
Shetland säsong 2
Shetland säsong 3
Shetland säsong 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...