21 november 2019

Godsgrave

Titel: Godsgrave
Originalets titel: - 
Författare: Jay Kristoff
Översättare: -
Serie: The Nevernight Chronicle #2
Antal sidor: 439
Utgivningsår: 2018
Förlag: St. Martin's Griffin
Utläst: 22/10

Handling
Mia Corvere has found her place among the Blades of Our Lady of Blessed Murder, but many in the Red Church hierarchy think she's far from earned it. Plying her bloody trade in a backwater of the Republic, she's no closer to ending the men who destroyed her familia; in fact, she's told directly that Consul Scaeva is off limits. But after a deadly confrontation with an old enemy, Mia's suspicions about the Red Church's true motives begin to grow.

Tankar om titel och omslag
Gillar omslaget och titeln. Omslaget skriker ju verkligen fantasy, men det är inte någon dålig sak.

Mina tankar om boken
Jag tyckte Nevernight var bra, men kanske inte lika bra som jag hade förväntat mig. Bitvis tyckte jag också den var seg att läsa så därför var uppföljaren Godsgrave en väldigt trevlig överraskning.

Jag tyckte Godsgrave var betydligt lättare att läsa. Nu vet jag inte om det beror på att jag vant mig med hur den är skriven, eller om handlingen var mer intressant som gjorde det. Tycker boken var spännande rakt igenom och slutet gjorde mig verkligen sugen på att läsa nästa bok direkt.

Jag gillar miljön i den här boken, den påminner lite om dåtidens rom med gladiotortävlingar och så vidare. Fast den här världen är kryddad med magi och underliga monster.

Den här boken tycker jag också fokuserar mer på Mias inre resa och hur det hon gör påverkar både hennes själv och andra. Hon börjar också få en större förståelse för hur samhället ser ut och de orättvisor som finnas. Dessutom tvingas hon bli vän en gammal fiende, något som förvånade mig något.

Slutet var på ett vis väntat, men det innehöll flera förvånande vändningar. Jag var tvungen att pausa läsningen där och då bara för att få det att sjunka in. Med det sagt så är jag verkligen spänd på att läsa sista boken i denna serie.

3 bra saker med boken: världen, spännande och bra slut

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Illuminae
Gemina
Obsidio
Nevernight

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...