11 juli 2020

De sju systrarna

Titel: De sju systrarna
Originalets titel: The Seven Sisters (2014)
Författare: Lucinda Riley
Översättare: Gabriella Andersson
Serie: De sju systrarna #1
Antal sidor: 539
Utgivningsår: 2017
Förlag: Bazar
Utläst: 28/5

Handling
Maia D'Aplièse och hennes fem adoptivsystrar samlas i sitt barndomshem Atlantis, ett vackert slott vid Genevasjöns kust, efter att deras adoptivfar, den mystiske miljardären Pa Salt, har gått bort. Underligt nog har han redan begravts till havs, men varje syster tilldelas varsin ledtråd som ska vägleda henne i sökandet efter sitt ursprung. Maias ledtråd leder henne till en förfallen herrgård i Rio de Janeiro. Väl där börjar hon lägga samman pusselbitarna.

Åttio år tidigare, 1927, under Rios Belle Epoque, planerar Izabela Bonifacios far för hennes giftermål in i aristokratin. Under tiden arbetar arkitekten Heitor da Silva Costa på en kristusstaty som ska kallas Cristo Redentor och behöver resa till Paris för att finna den rätta skulptören som kan färdigställa hans verk. Den äventyrslystna och passionerade Izabela övertalar sin far att låta henne följa med Heitor och hans familj till Europa innan sitt giftermål. Där, i Paul Landowskis studio utanför Paris och på de intima kaféerna i Montparnasse träffar hon den unga och ambitiösa skulptören Laurent Brouilly, och genast vet hon att hennes liv aldrig kommer bli sig likt.


Tankar om titel och omslag
Titeln känns lite fantasilös jämfört med bokens innehåll. Jag gillar omslaget och det finns detaljer i det som speglar innehållet.

Mina tankar om boken
Detta är en bokserie som jag har varit sugen på att läsa ändå sedan den började ges ut på svenska. På papperet är det en bok som passar mig perfekt. Men det har också gjort att jag dragit mig lite för att läsa den, då jag varit rädd för att bli besviken.

Som tur var så var den lika bra som jag hade hoppats. Jag gillar blandningen mellan nutidshistorien och dåtidshistorien. Jag kan dock känna att jag gärna hade läst mer av nutidshistorien. Jag gillar hur de olika delarna vävs samman och man får två kärlekshistorier. Jag ska erkänna att den slutade inte som jag hade förväntat mig.

Alla miljöer känns trovärdiga och det är så lätt att se det framför sig när man läser. Jag fångades framförallt av den historiska miljön. Jag tycker också det är kul hur det vävs samman med byggandet av Kristusstatyn och den roll som den spelar.

De sju systrarna är lättläst och det känns verkligen som att man är där när man läser. Det var en uppslukande läsupplevelse och man kunde drömma sig bort in i bokens värld.

Slutet gjorde mig också nyfiken på att direkt plocka upp nästkommande bok. Den avslutade mycket av Maias historia och lämnade även en teaser om vem nästa bok kommer att handla om.

3 bra saker med boken: levande miljöer, lättläst, berörande

Betyg: 4/5

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...