16 juli 2020

Kyssfaktorn

Titel: Kyssfaktorn
Originalets titel: The Kiss Quotient (2018)
Författare: Helen Hoang
Översättare: Christina Mansicka
Serie: The Kiss Quotient #1
Antal sidor: 380
Utgivningsår: 2018
Förlag: Lovereads
Utläst: 30/5

Handling
Det är dags för Stella att stadga sig. Det tycker i alla fall hennes mamma, som är sugen på att få barnbarn. Men man och barn är inte särskilt lockande för en framgångsrik och förmögen kvinna som Stella, som också råkar ha aspergers. Att analysera data är enkelt, men att dejta är knepigt. För att komma över sin brist på dejtingerfarenhet anlitar Stella en manlig eskort som ska lära henne hur man blir en bra flickvän.

Michael kämpar med räkningarna för sin mammas tuffa cancerbehandling och tjänar extra pengar en kväll i veckan genom att arbeta som eskort. Han träffar aldrig en kund mer än en gång, men när Stella undrar om han kan bli hennes lärare är han frestad att frångå sina principer.

Ju mer tid de tillbringar tillsammans, desto mer faller Michael för den avväpnande och blixtrande intelligenta Stella. Och Stella får lära sig att kärlek inte är någon enkel ekvation.


Tankar om titel och omslag
Jag gillar titlen och den koppling det finns till matematik. Omslaget tycker jag också om, den känns väldigt mycket romance. Gillar detaljen med hjärtat och formeln i den.

Mina tankar om boken
Denna bok har jag varit intresserad av att läsa länge. Främst var det nog att huvudkaraktären som hade aspergers som lockade. Det kändes intressant att läsa en bok med ett lite annorlunda perspektiv.

Det gick snabbt att komma in i boken och att läsa den. Jag gillade även karaktärerna, även om jag gärna hade lärt känna dem mer. Jag tycker det var väldigt uppfriskande att läsa om en karaktär som inte passar in i den typiska normen och hennes upplevelser.

Jag gillar också att Hoang har vänt på formatet och att det i den här boken den manliga karaktären som är eskort, medan kvinnan är högutbildad.

När jag läser romance kan jag dock bli ganska frustrerad över att karaktärerna inte bara kan vara ärliga och kommunicera med varandra. Så är även fallet med Kyssfaktorn, men å andra sidan vet man ju att det kommer bli ett lyckligt slut.

3 bra saker med boken: annorlunda karaktärer, lättläst och underhållande

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...