18 juli 2020

The Toll

Titel: The Toll
Originalets titel: -
Författare: Neal Shusterman
Översättare: -
Serie: Arc of a Scythe #3
Antal sidor: 625
Utgivningsår: 2019
Förlag: Simon & Schuster Books for Young Readers
Utläst: 12/6

Handling
It’s been three years since Rowan and Citra disappeared; since Scythe Goddard came into power; since the Thunderhead closed itself off to everyone but Grayson Tolliver.

In this pulse-pounding conclusion to New York Times bestselling author Neal Shusterman’s Arc of a Scythe trilogy, constitutions are tested and old friends are brought back from the dead.


Tankar om titel och omslag
Jag är inte jätteförtjust i stilen på omslagen, men jag gillar att de är enhetliga och har samma design. Titeln har jag inte så mycket att säga om.

Mina tankar om boken
Jag hade väldigt höga förhoppningar på denna avslutande del i Shustermans trilogi. Tyvärr måste jag säga att även om jag är nöjd med slutet så hade jag ändå hoppats på lite mer. Med det sagt är det ändå skönt att få ha avslutat en serie och att slutet ändå var tillfredsställande.

De två tidigare böckerna tyckte jag var riktigt spännande och underhållande. Den föregående boken hade ett litet oväntat slut och det var nog också det som drev på mina förväntningar lite för mycket. Det tog ett tag för mig att komma in i boken. Det berodde nog mest på att det kändes som det var så många trådar i luften och man läste mest och väntade på att trådarna skulle knytas ihop. Det blev lite "hoppigt" när man skulle följa så pass många karaktärer och sedan kunde det dröja tills man fick läsa om den karaktären igen. Det var egentligen först på de sista 100-150 sidorna som handlingen verkligen tog fart och man började förstå vad det var som skulle hända.

När det gäller karaktärerna så känns det som slutet lämnade deras vidare äventyr väldigt öppet. Det gör mig lite frustrerad, samtidigt som jag gillar att allt inte skrivs ut heller. Den  mest fascinerande "karaktären" måste ända vara AI:n Thunderhead och det sätt som den försöker hjälpa människorna.

Sett som helhet tycker jag att serien är bra, men tyvärr håller inte The Toll samma klass som de övriga böckerna i serien. Det är ett tillfredsställande slut men jag hade hoppats på mer.

3 bra saker med boken: AI, intressant värld och spännade

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...