15 juli 2020

Tv-serie: Deutschland 86

Handling
1986: Östtyskland är bankrutt och Perstrojka en realitet. Terrorism plågar Europa, aids-krisen intensifieras och kampen mot apartheid fortsätter. Martin Rauch befinner sig i limbo efter att ha blivit bannlyst från DDR för sitt agerande 1983. Men hans moster Leonora har planer på att åter sätta in honom i tjänst, i en större plan för att få in hårdvaluta till regimen.

Denna serie har 10 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Jonas Nay, Maria Schrader och Florence Kasumba.

Serien är en uppföljare till Deutschland 83.

Jag såg klart serien 20 juni.

Mina tankar
För några år sedan såg jag föregångaren till denna serie och tyckte den var riktigt bra. Tyvärr känns det som att det hann gå lite för lång tid emellan säsongerna och jag glömde väldigt mycket av vad som hade hänt.

Denna del av serietrilogin utspelar sig både i Väst- och Östtyskland men även Sydafrika under apartheid och även lite också om tyskarnas inblandning i Sydafrika. Vad jag tycker är intressant är hur man bland annat får se Östs propaganda och hur de försöker rädda ett land som vi vet idag kommer att lösas upp och det sätt som de försöker ha kontroll över medborgarna.

Det tog några avsnitt innan jag verkligen kom in i serien. Jag tyckte det var intressant att följa Martin och Lenoras äventyr, var som aldrig riktigt säker på vad som skulle hända. En annan historia som var intressant är läkaren Tina Fischer och hennes upptäckt som får henne att försöka fly landet och allt som händer kring henne.

De sista avsnitten var väldigt spännande och jag hade ingen större aning om hur det skulle sluta. Jag räknade med att det skulle sluta med någon form av plot twist, men det kom flera där på slutet som förvånade mig.

Vad jag vet kommer det en avslutande serie som ska utspela sig 1989 så jag ser fram emot att träffa karaktärerna igen om några år och hur det hela kommer att avslutas.

Hur säsongen slutar
Martin lyckas föra över sin moster Lenora och Tinas två barn till väst. Där grips Lenora av Martins älskarinna Brigitte som jobbar för BND. Brigitte hade planer på att fly landet tillsammans med Martin och hans son men blir sviken då Martin stannar kvar i öst med sin son och mamman till hans barn. Rose lyckas ta sig tillbaka till Sydafrika och skickar ett meddelande till hennes kontakt i öst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...