8 augusti 2020

Catching Fire

Titel: Catching Fire
Originalets titel: -
Författare: Suzanne Collins
Översättare: -
Serie: The Hunger Games #2
Antal sidor: 473
Utgivningsår: 2009
Förlag: Scholastic
Utläst: 16/7

Handling
Against all odds, Katniss Everdeen has won the Hunger Games. She and fellow District 12 tribute Peeta Mellark are miraculously still alive. Katniss should be relieved, happy even. After all, she has returned to her family and her longtime friend, Gale. Yet nothing is the way Katniss wishes it to be. Gale holds her at an icy distance. Peeta has turned his back on her completely. And there are whispers of a rebellion against the Capitol -- a rebellion that Katniss and Peeta may have helped create.

Much to her shock, Katniss has fueled an unrest she's afraid she cannot stop. And what scares her even more is that she's not entirely convinced she should try. As time draws near for Katniss and Peeta to visit the districts on the Capitol's cruel Victory Tour, the stakes are higher than ever. If they can't prove, without a shadow of a doubt, that they are lost in their love for each other, the consequences will be horrifying.


Tankar om titel och omslag
Jag gillar inte omslaget, vanligtvis brukar jag gilla blått men detta var för klar och stark färg. Titeln däremot har jag inget ont att säga om.

Mina tankar om boken
Den första boken hade jag hyfsad koll i och med att jag hade läst den tidigare. Så att läsa Catching Fire var en helt ny upplevelse. Otroligt nog har jag lyckats undvika att bli spoilad.

Framförallt så gillar jag karaktärerna i boken, både Katniss, Peeta och alla de andra. Sen gillar jag även Haymitch som på sitt eget sätt försöker hjälpa ungdomarna. Det gick otroligt snabbt att komma in i boken och det är ett högt tempo som driver läsningen vidare.

Spelen är lika grymma som alltid och nu börjar det ju även ryktas om ett motstånd mot the Capitol och som Katniss kanske har en del i. Själva spelet var jag från början mindre intresserad av då en hel del följde samma mall från den tidigare boken men det fanns ändå tillräckligt många skillnader för att hålla intresset uppe.

Däremot mot slutet blev jag ordentligt överraskad både av slutet och det får mig också att se tidigare delar av boken i ett nytt ljus. Otroligt smart och inte alls vad jag hade väntat mig. Så med det sagt är jag oerhört sugen på att läsa den sista delen i trilogin.

Jag visste att jag skulle tycka Catching Fire var bra, men slutet får mig faktiskt att ge boken allra högsta betyg.

3 bra saker med boken: Katniss, spännande och slutet.

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...