18 augusti 2020

Tisdagstrion v. 34: Jorden runt


Märkte att Ugglan & boken har börjat med tisdagstrion igen så nu tänkte jag ta och haka på. Den här veckan är temat jorden runt.

Tillsammans med Camilla försöker jag läsa böcker från olika länder. Det är intressant att uppleva andra kulturer, även om det kan vara svårt att hitta en del länder vars litteratur finns på svenska.

Mitt första tips är Himlakroppar av Eleanor Catton. Det är en riktig bjässe till bok men jag tyckte ändå att den var väl värd att läsa. Utspelar sig på Nya Zeeland under guldåldern och handlar om människorna som bor där. Just nu finns den också som tv-serie på HBO.

En annan bok som jag rekommenderar är Rismodern av Rani Mansicka som utspelar sig i Malaysia. Det är en familjekrönika kan man säga, med kvinnorna i huvudrollen. Genom deras familj får man också ta del av landets historia.

Den sista boken jag har med har författaren ingen koppling till landet, men jag älskade verkligen beskrivningen av Brasilien. Jag pratar om De sju systrarna av Lucinda Riley. Det är en bok man verkligen kan drömma sig bort i.

8 kommentarer:

  1. Himlakroppar har jag tänkt läsa någon gång, men den är verkligen tjock.

    SvaraRadera
  2. Himlakroppar finns oläst i min bokhylla. Ja är totalt beroende av Sju systrar-serien och har just nu bara den senaste kvar att läsa.Rismodern låter intressant.

    SvaraRadera
  3. Rismodern och De sju systrarna gillar jag jättemycket.

    SvaraRadera
  4. Himlakroppar lockar, men längden avskräcker mig lite... Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Jag vill läsa Himlakroppar och De sju systrarna som jag har oläst i hyllan,

    SvaraRadera
  6. Inte läst någon av dessa, men känner till titlarna. Tack för tipsen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...