27 augusti 2020

Queenie

Titel: Queenie
Originalets titel: Queenie (2019)
Författare: Candice Carty-Williams
Översättare: Klara Lindell
Serie: -
Antal sidor: 399 
Utgivningsår: 2020
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utläst: 7/8

Handling
Queenie Jenkins är 25 år, bor i London, gör ett halvbra jobb på en halvstor dagstidning och har just blivit dumpad. Tillvaron är, helt enkelt, toppen.

Med svajig magkänsla och Tinder som kompass söker Queenie tröst på sämsta tänkbara ställen. Och vid sidan av de törnar hon stoiskt uthärdar som ung, svart kvinna i en sexistisk, rasistisk värld, gör hon ett rätt bra jobb med att lägga krokben för sig själv. Men utrustad med galghumor, dödslojala vänner och en allsmäktig jamaicansk mormor kan man övervinna det mesta.


Tankar om titel och omslag
Jag tycker omslaget är väldigt snyggt, både enkelt och detaljrikt. Gillar även den orangea färgen. Titeln har jag inte så mycket att säga om.

Mina tankar om boken
Queenie var en bok som jag hade väldigt höga förväntningar på, och tyvärr påverkade det nog också min läsning. Jag känner mig lite kluven till denna bok, det finns saker som jag gillar och tycker är intressanta men det finns också saker som jag har lite svårt för.

Det som jag tycker är bokens starka sida är hur man får se den rasism som Queenie möter i sitt liv, både från sådana som är öppet rasister och de som tror att de menar väl. Sedan har boken en hel del intressanta karaktär och som vit får jag inblick i en annan kultur och tradition.

Däremot har jag svårt för huvudkaraktären Queenie. Jag irriterar mig och blir så frustrerad på henne. Hon är så självdestruktiv och utsätter sig för så många skadliga situationer att jag bara vill ta och skaka om henne ordentligt och få henne att inse att hon behöver hjälp. Samtidigt är det ju en förmåga att skapa karaktärer som väcker så mycket känslor.

Som sagt, Queenie är en bok som jag är kluven till. En av anledningarna är såklart mina höga förväntningar och dels att jag tycker att den har marknadsförts på ett lite missvisande sätt. Jag tycker inte att det är en ny Bridget Jones, det finns inte så många komiska situationer, den är snarare tragisk. Mitt bibliotek hade dessutom märkt upp boken som feelgood, och det tycker jag inte att Queenie är.


3 bra saker med boken: rasism, karaktärer som väcker känslor, hoppfull

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...