15 augusti 2020

De vackraste

Titel: De vackraste
Originalets titel: Pretty Girls (2015)
Författare: Karin Slaughter
Översättare: Villemo Linngård Oksanen
Serie: -
Antal sidor: 495 
Utgivningsår: 2016
Förlag: HarperCollins Nordic
Utläst: 24/7

Handling
Alla har hemligheter. Vissa är bara mer brutala än andra.
Hennes man blir kallblodigt mördad. Hennes syster är spårlöst försvunnen.
När Claire börjar nysta i det förflutna förstår hon att livet hon levt aldrig varit på riktigt, och att hennes man inte var den hon trodde. Snart inser hon att sanningen är grymmare än hon någonsin kunnat föreställa sig.


Tankar om titel och omslag
Jag föredrar egentligen den engelska titeln, De vackraste, känns som titel rätt så anonym och säger inte så mycket om boken. Omslaget däremot skriker thriller.

Mina tankar om boken
Jag har läst två böcker tidigare av Slaughter och jag har tyckt riktigt bra om de båda. Därför hade jag såklart höga förväntningar på boken. Och jag blev inte alls besviken.

Slaughters stil är väldigt hård, och det är mycket våld och blod i boken. Den hårda tonen till trots och det snabba tempot hinner man ändå lära känna karaktärerna och handlingen byggs upp på ett otroligt spännande sätt. Jag trodde flera gånger att jag skulle veta vad som skulle hände, men boken bjöd på flera överraskningar som verkligen chockade mig.

Jag vill egentligen inte säga så mycket om vad som händer i boken, för jag tror den är allra bäst om man inte vet så mycket om den innan man börjar läsa. De vackraste var en bok som jag längtade efter att få sätta mig ned och läsa, och det var en härlig känsla.

Jag gillar de två huvudkaraktärerna Clarie och Lydia, deras relation och hur de arbetar tillsammans för att ta reda på sanningen.

Jämfört med de andra böckerna jag läst av Slaughter är denna betydligt råare, och det är inget för den som har svårt för att läsa om väldigt grovt våld så det är inte en bok som passar alla.

Tempot är högt och saker händer i rask följd. Upplösningen på slutet går kanske lite väl fort, men sett på det stora hela är det en riktigt bra bok. Slaughter börjar bli något av en favorit för mig när det gäller hårdkokta thrillers och deckare.

3 bra saker med boken: intressanta karaktärer, spännande, överraskningar

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...