4 augusti 2013

Ful

Titel: Ful
Originalets titel: Uglies (2005)
Författare: Scott Westerfeld
Översättare: Lottie Eriksson
Serie: Snygginstan #1
Antal sidor: 382
Utgivningsår: 2008
Förlag: Bonnier Carlsen
Läst: 29/7 - 31/7

Första meningen: "Försommarhimlen hade samma färg som kattkräks."








Handling
Tally längtar till sin sextonde födelsedag - och efter att bli snygg! Alla blir opererade när de fyller sexton. Förvandlande från motbjudande fulingar till fantastiska skönheter. De förflyttas till ett hypermodernt paradis där deras enda uppgift är att ha kul. Om ett per veckor är det Tallys tur!

Tallys nya vän Shay är inte så säker på att hon vill bli snygg. Hon pratar om att fly ut i vildmarken, och vill att Tally ska följa med. Men Tally kan inte förstå vad de ska fly ifrån...

Vad jag tycker
Jag läste först om boken när jag hade Nationella Prov i svenska i våras och då tänkte jag att jag kanske skulle läsa den senare. Nu har jag gjort det. Den är väldigt spännande, lättläst, den har bra miljöskildringar och den har korta kapitel så den går fort att läsa ut, eller sluka boken. Jag gillar karaktärerna och jag gillar speciellt Tallys personliga resa från en vanligt, undertryckt stadsbo till en individ som ifrågasätter livet de lever, med alla som ska vara perfekta och snygga.

Det är verkligen en skrämmande framtid Tally lever i, där allt ska se likadant ut och alla ska opereras snygga. Ingen får vara annorlunda och de som är "fulingar", som inte opererats snygga, blir jagade av speciella myndigheter. Boken tar upp ett viktigt ämne, där det är brottsligt att vara annorlunda, att vara "ful". Det går att relatera till den värld vi lever i.

I vissa fall tycker jag att boken påminner om Cinder, just det där med att vara annorlunda, att sticka ut.

Kort sagt gillar jag boken och det finns stor chans att hela serien är bra.

Jag ger boken 3.5.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...