3 augusti 2013

Känslan av ett slut

Titel: Känslan av ett slut
Originalets titel: The sense of an ending (2011)
Författare: Julian Barnes
Översättare: Mats Hörmark
Serie: -
Antal sidor: 192
Utgivningsår: 2012
Förlag: Forum
Läst: 28/7 - 29/7

Första meningen: "Jag minns, utan inbördes ordning:
- den glänsande insidan av en handled,
- ångan som stiger upp ur en diskho när en het stekpanna under skratt kastas ner i vattnet,
- spermaklickar som virvlar varv efter varv runt avloppshålet i ett handfat, innan de slussas ner genom ett högt hus,
- en flod som obegripligt nog rinner uppför, med skvalpande vågor upplysta av ljuset från några sökande ficklampor,
- en annan flod, bred och grå, vars strömriktning maskeras av en styv vind som rör upp ytan,
- badvatten som för länge sedan har blivit kallt innanför en låst dörr."

Handling
Livet lekte, framtiden hägrade. Tony och hans tre vänner flöt överlägset fram genom gymnasium och universitet på sextiotalet.
   Adrian, som var den mest seriöse och  begåvade av dem, löpte visserligen linan ut, och nog var det ett hårt slag för Tony när den egensinniga och lockande Veronica gjorde slut med honom.
   Men när Tony minns de åren framstår de ändå i ett skimmer. Sedan dess har hans liv varit odramatiskt: ett någorlunda lyckligt äktenskap, en skilsmässa utan tårar och nu en stillsam tillvaro som pensionär.
   Han är fullkomligt oförberedd när han får ett brev som hotar att rubba hela hans existens.

Vad jag tycker
Hmm, det är svårt att skriva nåt om boken för jag är så förvirrad. Boken är ganska tråkig och jag tycker aldrig riktigt att handlingen kommer igång och därför blir de nästan 200 sidorna ganska dryga att läsa. Jag tycker inte heller att jag lär känna karaktärerna och jag irriterar mig på de också. Jag har svårt att förstå både Tony och Veronica.

Dessutom saknar jag ett riktigt slut. Det blir liksom bara jaha, vad var det här? Det som stör mig allra mest är att jag inte fattar hur det hela går ihop.

Så jag skulle inte gärna rekommendera den här boken, det finns bättre böcker att läsa.

Jag ger boken 1.0.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...