23 juli 2015

Mörka platser

Titel: Mörka platser
Originalets titel: Dark Places (2009)
Författare: Gillian Flynn
Översättare: Ulla Danielsson
Serie:-
Antal sidor: 429
Utgivningsår: 2013 
Förlag: Pocketförlaget  
Utläst: 15/6

Första meningen: "Det finns en elakhet inom mig, verkligen som ett kroppsligt organ."

Handling
Libby Day var bara sju år när hennes mamma och två systrar mördades i det som kom att kallas Satansoffret i Kinnakee. Medan hennes familj låg döende flydde Libby från deras lilla bondgård och ut i den stränga vinterkylan. Hon överlevde - och vittnade om hur hennes femtonårige bror Ben var den skyldige.

Tjugofem år senare spårar en grupp påstridiga privatspanare upp Libby i hopp om att hitta bevis för att Ben är oskyldig. Ben sitter fortfarande i fängelse och Libby lever på smulorna från en fond, upprättad av välgörare som sedan länge glömt bort henne. Libby ser en chans att tjäna en hacka på sin tragedi. Mot en summa pengar tar hon kontakt med de som var involverade den där gången. Kanske ska det visa sig att hennes vittnesmål inte var så vattentätt trots allt.

Libbys efterforskningar tar henne från sjaskiga strippklubbar i Missouri till övergivna turiststäder i Oklahoma, och undan för undan börjar den ohyggliga sanningen uppdagas för henne. Libby är tillbaka där hon började och där hon egentligen alltid varit: På flykt från verkligheten. På flykt från en mördare
.

Mina tankar
Detta är den tredje boken jag läser av Gillian Flynn och jag måste säga att jag gillar hennes som författare. Det som jag kanske gillar allra mest med henne är de karaktärer och det mörker som hon beskriver. Mörka platser är nog Flynns mörkaste bok och den är full av sex, droger och alkohol.

Jag gillade verkligen början på boken och jag hade lätt att komma in i den. Som läsare vet man ju på ett ungefär vad som ska hända, men jag gillade verkligen att läsa alla återblickar. Det gjorde boken väldigt spännande och jag tycker det var ett plus att man fick läsa ur flera olika karaktärers perspektiv.

Att säga att jag tycker om karaktärerna är kanske fel ord, men jag tycker om hur Flynn beskriver dem. Många av karaktärerna är otrevliga, inte speciellt sympatiska och har problem av olika slag. Jag har förvånats varje gång hur Flynn ändå kan få mig att känna för karaktärerna. Libby är den karaktär som jag tycker bäst om och jag gillade verkligen att läsa om hennes jakt på sanningen.

Den var otroligt spännande, mörk och jag gillade sättet som den utspelade sig både i nutid och dåtid.

Jag vill absolut inte spoila för någon som inte har läst boken ,men jag blev verkligen förvånad över upplösningen och det gjorde att jag tyckte om Mörka platser ännu mer!

Jag tyckte mycket om Gone Girl, men om jag ska vara ärlig så tycker jag nog att den här boken var ännu bättre!

 Betyg: 5/5

Tidigare läst av denna författare
Gone Girl
Vassa föremål

Mörka platser var min juli månads bok i Spänningsutmaningen.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.  

7 kommentarer:

  1. Det här är nog min favorit av Flynn, hittills i alla fall. Även om karaktärerna inte var speciellt sympatiska så brydde jag mig ändå om dem, det har jag inte gjort i någon av hennes andra böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig i det du säger! Jag tyckte om karaktärerna, speciellt Libby och Ben var intressanta.

      Radera
  2. Gillar dem bäst enligt ordning nyaste till första, kanske blir hon bara bättre hela tiden. Gone girl, sen Mörka platser och sist Vassa föremål. Men på det stora hela har jag gillat dem alla och jag kommer definitivt köpa nästa bok (hoppas hon skriver nån snart?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också att hon skriver fler böcker! Man kan ju hoppas att hon är en sån författare som bara blir bättre och bättre! :)

      Radera
  3. Som du säger så är alla Flynns böcker mörka och detta är definitivt den mörkaste. Riktigt bra!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, titeln talar ju nästan för sig själv... :) Hoppas hon skriver fler böcker!

      Radera
  4. Jag hade svårt för Gone girl, men funderar på att läsa ngn av Flynns andra böcker, då båda de andra har en story som tilltalar mig. Den här kommer jag nog läsa!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...