21 juli 2015

Top Ten Tuesday 21 juli: Ten Books That Celebrate Diversity/Diverse Characters

Det är tisdag och som vanligt Top Ten Tuesday. Idag är ämnet Ten Books That Celebrate Diversity/Diverse Characters (example: features minority/religious minority, socioeconomic diversity, disabled MC,  neurotypical character, LGBTQ etc etc.)

Jag tolkar detta som att man ska göra en lista på karaktärer som på ett eller annat sätt bryter mot olika normer. Det känns som ett väldigt svårt tema, men jag ska försöka komma på åtminstone några stycken. 

Jag tycker själv att jag är alldeles för dålig på att läsa böcker som innehåller karaktärer som på ett eller annat sätt bryter mot normer eller är annorlunda. Jag önskar att jag vore bättre på det! Jag tänker verkligen lusläsa alla andra listor för att få bra tips!

1. Frankie i Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E Lockhart.

2. Linnea i Engelsforstrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.

3. Eli i En dåre fri av Beate Grimsrud.

4. Ruth Galloway i Elly Griffiths böcker.

5. Don Tillman i Projekt Rosie av Graeme Simsion.

6. Natalia i En enda natt av Simona Ahrnstedt. 


7 kommentarer:

  1. Engelsforstrilogin och En dåre fri har jag med på min lista också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt! En dåre fri var en av de första böckerna som jag tänkte på!

      Radera
  2. Är jättesugen på att läsa boken om Frankie :)

    SvaraRadera
  3. Älskade Frankie!

    Taggat dig i en tag också: http://snowglitter.blogg.se/2015/july/har-du-last-tag.html :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för taggen! :) Kommer göra den så snart jag får tillfälle!

      Radera
  4. Jag håller på att läsa En enda natt just nu :) Natalia går definitivt mot strömmen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...