8 juli 2015

Recensioner: Sagan om Isfolket bok 45-46

Titel: Legenden om Marco
Originalets titel: Legenden om Marco (1989)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #45
Antal sidor: 253
Utgivningsår: 2012
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 25/6

Första meningen:
"Fem ensamma människor i ett ödsligt landskap".

Handling
Marco var en av Isfolkets fem utvalda i kampen mot Tengel den onde. Han var den mystiske, en medhjälpare så stark att de andra inte kunde ana hans styrka. Men nu hade Marco fått ett nästan omöjligt uppdrag - att ödelägga den grymme Lynx. Tengels närmaste medarbetare. Och detta måste han klara utan att ta till sina starkaste vapen ...

Mina åsikter
Nu var det ett tag sedan jag läste en bok om Isfolket. Därför hade jag lite svårt att komma in i boken, men när det väl lossnade så tyckte jag det var riktigt spännande. Jag tyckte om att man fick lära känna Marco mer och jag kunde förstå honom bättre. 

Betyg: 3
/5

_________________________________________________________________________________

Titel: Det svarta vattnet
Originalets titel: Det svarte vannet (1989)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #46
Antal sidor: 249
Utgivningsår: 2009
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 30/6

Första meningen:
"Nataniel såg ut över Isfolkets dal".

Handling
Tengel den onde var klar att erövra världen. Sakta men säkert närmade han sig nu det svarta vattnet som skulle ge honom obegränsad makt. Och Isfolkets utvalda, som med Nataniel i spetsen var utsända för att stoppa Tengel den onde, satt fast i Det Stora Svalget - plasten som ännu ingen hade lyckats ta sig ut ifrån ... 

Mina åsikter

Jag upplevde att början var lite seg, speciellt när de just hade kommit till Det Stora Svalget. Senare blev den mer spännande, men jag tyckte fortfarande att själva slutstriden mellan Nataniel och Tengel den Onde var väldigt utdragen. 

Betyg: 3
/5

Andra recensioner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...