25 juli 2015

Ulrikas bok

Titel: Ulrikas bok
Originalets titel:-
Författare: Maria Gustavsotter
Översättare:-
Serie: Prästdöttrarna #1
Antal sidor: 362
Utgivningsår: 2015
Förlag: Historiska Media  
Utläst: 18/7

Detta var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack!

Första meningen: "Katarina Morlandeus stod i skamvrån och lyssnade till sin syster Ulrika som grät".

Handling
Det är ljummen försommar 1644 och efter gudstjänsten i Morlanda kyrka råder det full dramatik på prästgården. Prästdottern Ulrika sitter böjd över bibeln med tårarna rinnande utmed kinderna, hennes syster Katarina står i skamvrån medan deras bror Magnus får smaka på piskan.

Det som skulle vara ett oskyldigt skämt får ödesdigra konsekvenser. Ulrika flyr brådstörtat från det lilla samhället på Orust för att söka sig en framtid någon annanstans. Snart slår hon följe med en säregen grupp gycklare och hamnar mitt i ett krigshärjat Uddevalla. Hennes syskon är kvar hemma på prästgården, men de står också inför omvälvande förändringar.


Mina tankar
Jag tycker om att läsa historiska romaner ibland. Det är något speciellt med att färdas bakåt i tiden. Det märks att Gustavsdotter har lagt ner mycket research på sin bok, den innehåller många historiska detaljer och kriget finns alltid med i bakgrunden. Jag tycker det var intressant att läsa om när delar av Sverige tillhörde Danmark och där Sverige faktiskt var fienden.

Boken skildrar också vardagslivet under 1600-talet på ett bra sätt, mycket handlar om kvinnornas roll i hemmet, det var de som skötte hushållen, tvättade och sydde kläder.

Ulrikas bok är väldigt lättläst och spännande och jag ville hela tiden veta hur det skulle gå för Ulrika, Katarina och Magnus. Boken handlar kanske mest om Ulrika, men jag tycker om att man även fick följa de andra syskonen liv.

Något som verkligen gjorde boken spännande var att man under stora delar av boken inte visste vad det "oskyldiga" skämtet handlade om. Jag antar att nästa bok kommer att handla mest om Katarina och jag ser verkligen fram emot att läsa den!

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också om Ulrikas bok, och faktum är att Katarinas bok var nästan ännu bättre. Kanske för att man lärt känna karaktärer redan i första boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir jag verkligen nyfiken på den andra delen! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...