18 juli 2015

Vredens druvor

Titel: Vredens druvor
Originalets titel: Grapes of Wrath (1939)
Författare: John Steinbeck
Översättare: Thorsten Jonsson
Serie:-
Antal sidor: 522
Utgivningsår: 1990
Förlag: Albert Bonniers Förlag 
Utläst: 8/7

Observera att detta inte är omslaget på den bok som jag läste. 

Första meningen: "Över det röda landet och en del av det gråa landet i Oklahoma föll de sista regnen lätt, utan att sarga den ärriga jorden.

Handling
Under depressionen i USA kring 1930 drivs tusentals småbrukare från gård och grund. Som så många andra lastar familjen Joad i Oklahoma sina ägodelar på en gammal skraltig bil och ger sig ut på den äventyrliga färden till det löftesrika Kalifornien. Men dess slösande fruktbara landskap är översvämmat av arbetslösa, och arbetsgivarna utnyttjar hänsynslöst situationen. Hos de utsugna växer hungern, nöden och bitterheten, men även solidariteten och vreden.

Mina tankar
Vredens druvor var Boktokarnas val för juli, augusti och september. John Steinbeck har bland annat vunnit nobelpriset 1962. Jag valde att läsa denna och egentligen hade jag inga speciella förväntningar på boken, men handlingen tyckte jag lät riktigt intressant.

Även om jag kanske inte är så förtjust i boken, så är jag ända glad att jag har läst den. För det första så känns den väldigt trovärdig och Steinbeck beskriver familjernas oerhörda utsatthet på ett bra sätt. Bokens handling är centrerad kring familjens Joads resa till Kalifornien i hopp om att få ett bättre liv, men när det väl kommer fram blir det inte alls som de hade trott.

Vredens druvor handlar mycket om hur hundratusentals familjer tvingades lämna sina gårdar under depressionen och hur de var tvungna att söka lyckan på annat håll. Den  tar upp många av de sociala orättvisor som fanns och hur de allra fattigaste kämpade för att överleva.

Det som gjorde att jag inte riktigt gillade den här boken är nog dels det att jag upplever den som ganska seg och trögläst. Tempot kändes också väldigt långsamt. De kapitel som handlade om familjen Joad tyckte jag var helt okej att läsa, men de kapitel när en "allvetare" berättade om livet som nomader störde mitt läsflyt och jag tycker inte heller att de tillförde så mycket till handlingen.

Jag vill verkligen tycka om Vredens druvor, för själva handlingen är ju egentligen intressant och den tar upp många intressanta ämnen. Men det väger inte riktigt upp för att jag tyckte att boken var så seg och trögläst.

Betyg: 2/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakbit från boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...