14 maj 2017

En smakebit på søndag: Winter

Söndag och dags att vara med på en smakebit på søndag på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Det här ännu inte dykt upp någon smakebit hos henne, men  jag tänkte ändå dela med mig av en.

Igår kväll tittade jag på finalen i Eurovision, som säkert många andra också gjorde. Jag tyckte att helt rätt låt vann, men jag blev lite förvånad över vinsten också. Den är inte så Eurovision-aktig, men det var verkligen den bästa låten som vann och inte den bästa showen. Och om Portugal aldrig har vunnit på 48 år så var det verkligen rätt låt som vann. 




Läsningen den här helgen har flutit på bra, jag började på Winter igår och har hunnit läsa X sidor. Tyvärr har jag glömt rätt så mycket från de andra delarna, men nu har jag börjat komma in i läsningen ordentligt. Tycker dock att det är väldigt synd att de svenska förlagen inte verkar översätta hela den här serien. Är ju sista delen i The Lunar Chronicles och är en riktig bjässe på 800 sidor, men som tur är så är den lättläst.

Smakebiten kommer från sidan 166.

Cinder was pressed into the corner of a storage closet, her heart pounding in the darkness. Faint strips of light spilled through the slots in the door, allowing her to make out the profiles and bright eyes of her companions. She could hear the shuffling och thumping as the cargo bay was unloaded beneath their feet. She tried to think of this like a homecoming. She had been born here - this moon, this city. Here, her birth had been celebrated. Here, she would have been raised to be a queen. 



30 kommentarer:

  1. Är den på 800 sidor? Suck. Då får vi verkligen se om jag fortsätter läsa den serien. Jag är tveksam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är en ordentlig tegelsten ,men lättläst som tur var :)

      Radera
  2. Ja, det är synd när förlagen slutar översätta en serie. Jag har inte läst den här boken/serien. Portugal var en av mina favoriter men det var ganska många jag gillade för en gångs skull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den här serien har blivit bättre och bättre för varje bok. Tyckte också det var rätt många bra, och lite annorlunda låtar i finalen :)

      Radera
  3. Jag är rätt sur på att man inte översatt sista delen än. Jag hade väl kunnat läsa den på engelska, men dottern vill allra helst läsa den på svenska. Det är så fånigt att översätta tre av fyra böcker i en serie!
    Det är Portugal väl unt att vinna, men jag förstod mig inte rikigt på den låten. Eller framförandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, blir så irriterad när förlagen slutar översätta en serie mitt i!

      Radera
  4. rätt låt vann, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten, jag har inte ens läst första delen. Jag tyckte inte alls om Portugals låt, somnade nästan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har olika tycke och smak :)Bokserien kan jag varmt rekommendera :)

      Radera
  6. Jeg har lest de to første bøkene i serien, liker serien veldig godt :-)

    SvaraRadera
  7. känner i alla fall igen författarnamnet. konstigt att inte översätta alla delar. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är väldigt dumt att inte översätta alla delarna... :)

      Radera
  8. Det var en tegelsten ;) Synd när inte hela serier översätts. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Marissa Meyer - en författare jag ännu inte provat på :) kanske dags?
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De böcker jag läst av henne har varit riktigt bra!

      Radera
  10. Tyckte mycket om hela serien :)

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Mastigt med 800 sidor, men är det bra brukar det ju inte spela någon roll med antal sidor förstås. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är bara det att boken blir lite tung att hålla i :)

      Radera
  12. Jag har läst de två första böckerna i serie och gillar dem. Hoppas fortsätta med resten snart. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra, jag är riktigt förtjust i dessa böcker

      Radera
  13. Inte riktigt en bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Så synd at ikke forlaget har tenkt å oversette hele serien; sånt er så irriterende. Har sett denne serien overalt lenge så, og får stadig mer lyst til å lese den. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
  15. 800 sider er mye, godt den er lettlest! Det er alltid vemodig å lese slutten på en serie når en har vært med karakterene lenge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är nog därför jag är så dålig på att avsluta serier, vill inte skiljas från karaktärerna.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...