2 september 2017

101 historiska misstag

Titel: 101 historiska misstag
Originalets titel: -
Författare: Daniel Rydén
Översättare: -
Serie: -
Antal sidor: 333
Utgivningsår: 2012
Förlag: Historiska media
Utläst: 9/8

Handling
När läkaren Alexander Fleming for på semester glömde han några odlingsplattor framme i laboratoriet. De angreps av mögel. Ur den missen föddes penicillinet som har räddat miljoner människoliv. När chefen för företaget Western Union erbjöds att köpa en ny uppfinning som kallades telefon avfärdade han den som meningslös och tackade nej. och vad hade hänt om folk hade lyssnat på William Ripley år 1926, då han varnade för en stundande börskrasch?

Om det är något vi kan lära oss av historien så är det att det sällan blir som man tänkt sig! Journalisten Daniel Rydén berättar medryckande om misstag som förändrat historiens gång. Kända och klassiska blundrar blandas med okända och bortglömda missar, och alla visar de att misstag är en ofrånkomlig del av livet. 


Mina tankar
Ibland försöker jag att utmana mig själv att läsa böcker som jag inte brukar läsa, men som handlar om ämnen som jag är ändå intresserad av. Jag har tidigare varit en riktig historienörd och prenumererade bland annat på en historietidning och jag tror det var där jag först hörde talas om denna bok.

För att läsningen inte skulle bli alltför tung så delade jag upp boken och läste några kapitel varje dag. Jag blev tidigt förvånad över hur pass lättläst den var och att texten var så lättillgänglig. Kapitlen var korta, oftast bara 3-4 sidor vilket gjorde det lättare att läsa också.

En del misstag är rätt så kända, t.ex. Mona Sahlin och den trojanska hästen. Jag fick också veta en hel del om andra mer okända misstag men som fått konsekvenser ända in i våra dagar. Det var väldigt blandade ämnen och det uppskattade jag.

101 historiska misstag är en lättläst och allmänbildande och framförallt underhållande bok som jag är riktigt glad över att ha läst.

3 bra saker med boken: lättläst, intressant och underhållande

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...