21 september 2017

Film: 12 Years a Slave

Handling
Solomon Northup är välutbildad och har talang för musik. Han bor med sin fru och sina barn i Saratoga i New York. En dag blir han kontaktad av två män som påstår sig jobba för en cirkus och Solomon tackar ja till att ackompanjera deras cirkusnummer på fiol under en kort period. Men efter att ha tagit ett glas med männen vaknar han omtöcknad och bunden och ställs inför den fasansfulla sanningen: han ska transporteras till södern som slav. 

Filmen är 134 minuter lång och regisserad av Steve McQueen. I huvudrollerna ses bland annat Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Michael K. Williams och Lupita Nyong'o. Filmen hade svensk premiär 20 december 2013.

12 Years a Slave har bland annat vunnit 3 Oscars och 1 Golden Globe.

Jag såg filmen 23 augusti.

Mina tankar
12 Years a Slave är en film som jag har varit nyfiken på länge, samtidigt som jag har dragit mig lite för att se den dels på grund av ämnet och att den är så pass grafisk. Nu har jag äntligen sett den och det är ingenting som jag ångrar, fast den bitvis var väldigt jobbig att se.

Det är fascinerande att detta är baserad på en sann historia, en historia som jag inte visste något om innan jag såg filmen. Att få se hur slavarna behandlas av rika vita är fruktansvärt och att det hörde till det normala och de motståndare som fanns var för rädda för att göra något åt situationen.

Jag måste verkligen hylla alla skådespelare som är mer i filmen, men speciellt Ejiofor som gör en fantastisk prestation när han porträtterar Solomon Northup. Jag kan bara tänka mig hur jobbig filmen var att göra, den är som sagt nog jobbig att se.

Det är snyggt foto i filmen och scenerna är verkligen drabbande. De är filmade i långa tagningar och hängningsscenen och speciellt den sista piskscenen är riktigt hemska att se och man vill bara att det ska ta slut.

Jag har aldrig sett en film tidigare som tar upp slaveriet tidigare och jag vet inte riktigt hur denna står sig mot andra sådana filmer, men det jag kan säga är att 12 Years a Slave är en av de bästa filmer jag sett.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...