9 september 2017

Ljudet av ditt hjärta

Titel: Ljudet av ditt hjärta
Originalets titel: Eclipse (2007)
Författare: Stephenie Meyer
Översättare: Carina Jansson
Serie: Twilight #3
Antal sidor: 530
Utgivningsår: 2010
Förlag: B. Wahlströms
Utläst: 14/8

Handling
Edwards mjuka röst hördes bakom mig. Jag vände mig om och såg honom jogga uppför trappan, med vindrufsigt hår efter att ha sprungit. Han omfamnade mig genast, precis som på parkeringsplatsen, och kysste mig igen.

Kyssen skrämde mig. Den var för laddad och hans läppar pressades alltför hårt och desperat mot mina som om han var rädd att vår tid höll på att rinna ut.

En våldsam seriemördare härjar i Seattle och en ondskefull vampyr fortsätter sin jakt efter hämnd Bella befinner sig i åter igen fara.

Samtidigt tvingas hon att välja mellan sin älskade Edward och vänskapen med Jacob. Och hennes val riskerar att blåsa liv i den urgamla kampen mellan vampyrer och varulvar.
Men Bella har också ett annat val att göra valet mellan liv eller död. Men vad är vad?


Mina tankar
Jag blev väldigt besviken på den förra delen och därför sänktes mina förväntningar väldigt mycket inför Ljudet av ditt hjärta. Det känns inte som att jag kommer göra boken rättvisa i denna recension och jag är fullt medveten om att det finns många som älskar denna serie och jag är övertygad att om jag hade läst denna serie när jag var yngre hade jag nog tyckt att den varit bättre.

Det som jag stör mig på mest med denna serie är huvudkaraktärerna Bella, Edward och Jacob. Bella för att hon är så beroende av andra och verkar ha svårt att stå på egna ben, Edward för att han är så väldigt överbeskyddande mot henne och Jacob för att han hela tiden försöker få Bella att välja honom och använder fula metoder. Flera gånger under läsningens gång vill jag bara ruska om karaktärerna och skrika några väl valda ord åt dem.

Det finns stora problem i själva kärlekshistorian som detta ska vara, framförallt hur Edward behandlar Bella som mindervärdig, svag och att Bella å sin sida hela tiden försöker göra det som Edward vill och om hon går emot honom ber hon hela tiden om ursäkt för helt onödiga saker.

Däremot så gillar jag de andra personerna i familjen Cullen, men speciellt Carlisle och Alice. Carlisle är en intressant karaktär och i denna bok får man även veta mer om Jaspers och Rosalies historia, som bara är hemsk. Alice lättar upp stämningen rejält och bidrar med en del humor som gör att jag orkar läsa vidare.

Samtidigt som huvudkaraktärerna retar gallfeber på mig så kan jag inte sluta läsa Ljudet av ditt hjärta och jag vill veta hur det går för när Bella inte ältar relationerna till Edward och Jacob så är boken rätt spännande.

Imorgon kan ni läsa vad jag tyckte om den sista delen!

3 bra saker med boken: spännande, drivit i berättelsen och Alice.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Om jag kunde drömma
När jag hör din röst

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

Andra som bloggat om boken är Sagan om sagorna, Malins bokblogg och Fiktiviteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...