10 september 2017

Så länge vi båda andas

Titel: Så länge vi båda andas
Originalets titel: Breaking Dawn (2008)
Författare: Stephenie Meyer
Översättare: Carina Jansson
Serie: Twilight #4
Antal sidor: 556
Utgivningsår: 2010
Förlag: Ponto pocket
Utläst: 24/8

Handling
Bella slits mellan sin intensiva passion för Edward och en djup vänskap med Jacob. Året som gått har varit minst sagt omtumlande och fullt av längtan, saknad och förtvivlan. 
Valet att ansluta till en mörk och förförisk värld av odödlighet eller att fortsätta ett mänskligt liv har blivit den tunna tråd som vampyrernas och varulvarnas öde hänger på. 

Bellas val sätter igång en kedja av händelser som kommer att få oanade och förödande konsekvenser för alla inblandade.


Mina tankar
Har som sagt inte varit så väldigt imponerad av de tidigare delarna, även fast den föregående delen Ljudet av ditt hjärta var ett fall framåt och det är även denna avslutande delen. Känns i alla fall riktigt skönt att ha klarat av mitt mål om att läsa denna serie.

Jag irriterar mig fortfarande lite på Bella och Edwards relation, men det är i alla fall betydligt mindre. Det känns mer som att de är på samma nivå i och med att Bella blir vampyr och mer jämbördig. Triangeldramat mellan Bella/Jacob/Edward är äntligen avslutat även om Jacob fortfarande har en viktig del i historien.

När jag läste Så länge vi båda andas blev jag lite förvånad över  att berättarperspektivet helt plötsligt ändrades och vi fick berättelsen ur Jacobs ögon. Jag var inte ett fan av det, tyckte mest att den delen var väldigt seg och inte tillförde så mycket till själva handlingen.

När Bella väl blev vampyr så uppskattade jag i alla fall att läsa om hennes nya liv och de upptäckter hon gör. Dessutom blev läsningen lite mer lättsam ett tag och jag kunde skymta lite humor mellan sidorna.

Jag upplever Så länge vi båda andas som onödigt lång och det fanns vissa sega delar som jag gärna hade varit utan. Själva uppgörelsen på slutet kändes som något av ett antiklimax, jag hade väntat mig mer med tanke på uppbyggnaden så det kändes lite futtigt.

Även om Twilight inte är någon ny favorit hos mig så är jag ändå glad att ha läst serien.

3 bra saker med boken: lättläst, humorn, spänningen

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Om jag kunde drömma
När jag hör din röst
Ljudet av ditt hjärta

4 kommentarer:

  1. Tycker det är superkul att få läsa dina tankar om dessa böcker. Speciellt nu när det var så himla längesen som jag ens hörde talas om de. Kommer ihåg hur jag då, läste alla och var ett stort fan, och "tvingades" läsa de engelska för svenska översättningen inte fanns än. Och jag fullkomligt älskade dem. Såg fram emot filmen och där tog kärleken slut. Haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tyckte om att läsa dem! Det var en serie som jag inte läste när den var populär men som sagt är jag övertygad om att jag hade älskat böckerna om jag hade läst dem då. Jag har sett två av filmerna tror jag och de var väl inga mästerverk direkt, men jag har planer på att i alla fall se dem.

      Radera
  2. Jag älskade dessa böcker när jag läste dem men det var i gymnasiet så några år sedan nu :) hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att jag hade älskat böckerna också om jag läste dem när jag var lite yngre

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...