25 september 2017

Film: Zootopia

Handling
Den moderna däggdjursmetropolen Zootropolis är en stad som inte liknar någon annan. En smältdegel där världens djur, från den största elefanten till den minsta näbbmusen, lever tillsammans i stadsdelar som eleganta Sahara Square och kyliga Tundratown. Men när den alltid lika positiva poliskonstapeln Judy Hopps anländer till Zootropolis, upptäcker hon att det inte är så lätt att vara den första kaninen bland de stora och tuffa djuren i stadens polisstyrka. Fast besluten att bevisa vad hon går för bestämmer hon sig för att knäcka ett knepigt fall, trots att hon måste jobba med den snabbpratande och luriga räven Nick Wilde för att lösa mysteriet. 

Filmen är 108 minuter lång och regisserad av Byron Howard, Rich Moore och Jared Bush. I huvudrollerna ses bland annat Ginnifer Goodwin, Jason Bateman och Idris Elba. Filmen hade svensk premiär 24 februari 2016.

Jag såg filmen 28 augusti.

Mina tankar
Trots att detta är en barnfilm så har jag velat se den väldigt länge, jag gillar hela grejen med att djuren lever som vi människor och försöker att leva som jämlikar. Budskapet med filmen är väldigt tydligt och jag tror att både barn och vuxna kan uppskatta det.

Animationerna är välgjorda och jag gillar speciellt hur staden ser ut. Även vår huvudperson Judy Hopps och Nick Wilde är fint gjord och jag gillar deras kemi tillsammans. Jag tycker att skådespelarna gör bra roller och jag tycker det är lite roligt när Shakira dyker upp som Gazelle i filmen.

Själva lösandet av fallet är ganska förutsägbart, men mot slutet bjuds vi ändå på några twister som jag inte hade förutsett. Jag gillar också stämningen i filmen och jag hoppas nästan på att det bli en uppföljare.

Zootopia är en underhållande och tänkvärd barnfilm som jag varmt kan rekommendera till både barn och vuxna.


4 kommentarer:

  1. Klart mycket värme i Zootopia och helt klart en sevärd film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara!

      Radera
  2. Jag älskade Zootopia :) <3 Han som jobbade i receptionen på polisstationen var min favorit :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt förtjust i räven Nick, men han i receptionen skrattade jag gott åt! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...