7 juli 2018

1793

Titel: 1793
Originalets titel: -
Författare: Niklas Natt och Dag
Översättare: -
Serie: Bellman Noir #1
Antal sidor: 452
Utgivningsår: 2017
Förlag: Forum
Utläst: 18/6

Handling
Året är 1793. Gustav III är död sedan mer än ett år. Sverige styrs med järnhand av friherre Gustaf Adolf Reuterholm. Ingen litar på någon. Överallt frodas paranoia och konspirationer.

I oktober hittas ett stympat lik i den stinkande sjön Fatburen på Södermalm i Stockholm. Kroppen saknar både armar och ben och har vanställts bortom all igenkänning. Trots att Cecil Winge vid Stockholms poliskammare är dödsmärkt av lungsoten åtar han sig att lösa mysteriet med Fatbursliket. Snart fastnar han i en väv av mörka hemligheter och bottenlös ondska vars trådar leder högt upp i samhällets topp.


Tankar om titel och omslag

En passande titel. Gillar när det är kort och enkelt. Snyggt omslag också.

Mina tankar om boken
1793 år nominerad till Årets bok och jag och Camilla har läst den tillsammans. Det var en intressant och bitvis spännande bok, men som saknar det lilla extra.

Jag tycker om att läsa historiska böcker, men tyvärr blir det alldeles för sällan. Miljön känns trovärdig och boken är intressant hela vägen. Natt och Dag måste ha lagt ner väldigt mycket research för man kan nästan se miljöerna framför sig. Jag tror dock att om jag hade varit bekant med hur Stockholm ser ut så hade jag kunnat uppskatta det ännu mer.

1793 är ingen vacker bok, det är mörkt och skitigt och det finns inte mycket hopp någonstans. Mordet som sker är verkligen grymt och jakten på sanningen likaså. Jag tycker om hur boken är uppdelad i olika delar och att det är först mot slutet som alla delarna fogas ihop till en berättelse.

Språket är väldigt detaljrikt, ibland tyckte jag det var ganska segt och att läsningen ibland gick lite trögt. Språket känns trots det levande och det är lätt att se allting framför sig. Något som jag även tänkte på när det gäller språket är att det känns lite tidstypiskt, det är lite gammaldags.

Under bokens gång för man följa en del människoöden, det som gör starkast intryck på mig är Anna-Stinas som inte har ett lätt liv och blir oskyldigt dömd till spinnhuset.

Något som jag reagerade på när jag läste var att det inte fanns speciellt många kvinnor representerade, den enda man får stifta närmare bekantskap med är just Anna-Stina annars är det bara män man får följa.

3 bra saker med boken: Anna-Stina, den historiska miljön, hur de olika delarna hänger ihop

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Andra som bloggat om boken är Fantastiska berättelser, Johannas deckarhörna och Boklysten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...