12 juli 2018

Tv-serie: Riverdale säsong 1

Handling
The quiet little town of Riverdale is turned upside down after it is struck with the mysterious death of Jason Blossom, a popular high school student and member of the most powerful family in town. Archie and his friends explore the struggles of everyday life in a small town whilst taking on the haunting case of Jason Blossom. in order to solve this mystery, the rag tag group of friends must first unlock the secrets that lie buried deep beneath the surface of their hometown. Riverdale may not be as innocent as it appears.

Den första säsongen har 13 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat K.J. Apa, Camila Mendes, Lili Reinhart och Cole Sprouse.

Jag såg klart säsongen 20 juni.

Mina tankar
Riverdale är en serie som jag varit nyfiken på ett bra tag utan att jag haft någon egentligen aning om vad den handlar om. Camilla föreslog att vi skulle se den tillsammans, och jag är glad att jag äntligen har sett serien. Det var verkligen en överraskning hur bra den var!

Jag har ingen relation till Archie Comics som denna serie bygger på. Upplever det inte heller som att det är nödvändigt, men det är klart att man kanske går miste om en del referenser till originalet.

Första avsnittet var oerhört spännande och jag satt hela tiden som på nålar och undrade vad som skulle hända. Serien har också en berättare i form av Jughead och han antyder flera gånger på händelser som ska komma och hur karaktärerna formas av detta.

Alla avsnitten är spännande, det är mycket drama och känslor. Riverdale är som en härlig blandning av high school-drama, musikal och kriminalserie. Överlag är serien väldigt mörk och de teman som tas upp är inte direkt rosenskimrande.

Det är intressanta karaktärer man får följa, men ändå känns det som det finns mycket nytt att ta reda på om dem. Det finns gott om karaktärer att tycka om, men också en hel del karaktärer att ogilla. Jag har personligen svårt för Archie och Alice, Bettys mor som är väldigt kontrollerande. Däremot så gillar jag verkligen Betty och Jughead som är drivande när det gäller att ta reda på vem som mördade Jason Blossom.

Serien handlar såklart mycket om ungdomarna och deras liv, men man får även stifta bekantskap med föräldrarna. Generellt så är alla föräldrar mer eller mindre galna, men det finns ett undantag och det är Arhcies pappa Fred, som är ensamstående förälder till Archie och som dessutom har en bra relation till varandra.

Riverdale är en serie man inte ska veta alltför mycket om när man börjar se, utan istället upptäcka eftersom. Längs vägen bjuds det på många överraskningar och twister och jag längtar verkligen efter att se nästa säsong.

Favoritkaraktär: Jughead
Det sämsta med säsongen: Ibland blev det lite väl mycket drama.
Det bästa med säsongen: Spänningen, jakten på mördaren.

Hur säsongen slutar
Gänget får veta som mördat Jason. Cheryl gör ett självmordsförsök, men räddas av Archie, Veronica, Betty och Jughead. Cheryl bränner ned sitt och föräldrarnas hus. Veronica och Archie blir tillsammans. Jugheads pappa, som är gängmedlem, sitter i fängelse fast han är oskyldig till det brottet. Jughead blir medlem/skyddad av sin fars gäng. Betty får veta att hon har en äldre bror som adopterades bort. Archies far blir skjuten av en okänd man. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...