12 mars 2020

FIlm: Djungelboken

Handling
Den lilla människobabyn Mowgli är föräldralös i Indiens farliga djungel. Han räddas av pantern Bagheera som bär barnet till en vargfamilj. Men några år senare beslutar vargarnas råd att Mowgli ska föras till människornas by för att den lömske tigern Shere Khan har återvänt till djungeln och vill inget hellre än att döda Mowgli.

Filmen är 78 minuter lång och regisserad av Wolfgang Reitherman. Rösterna görs av bland annat Sebastian Cabot, Phil Harris och Bruce Reitherman. Filmen hade svensk premiär 9 december 1968.

Jag såg filmen 9 december.

Mina tankar
Ännu en Disneyklassiker avklarad. Tycker det är kul att se de klassiska filmerna när man har vuxit upp med att klippen som brukar sändas på julafton.

Jag är fortfarande lika fascinerad av tecknarstilen, framförallt naturen som ändå känns ganska verklighetstrogen. Djuren känns inte lika väl tecknade, eller så är det bara jag som är kräsen.

Själva historien känns igen även om jag inte läst boken och det gör ju som många andra Disney-klassiker filmen ganska förutsägbar. Ändå nöjd över att ha sett den, även om den kanske inte hör till mina favoriter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...