7 mars 2020

Thunderhead

Titel: Thunderhead
Originalets titel: -
Författare: Neal Shusterman
Översättare: -
Serie: Arc of a Scythe #2
Antal sidor: 504
Utgivningsår: 2018
Förlag: Simon & Schuster Books for Young Readers
Utläst: 10/2

Handling
Rowan has gone rogue, and has taken it upon himself to put the Scythedom through a trial by fire. Literally. In the year since Winter Conclave, he has gone off-grid, and has been striking out against corrupt scythes—not only in MidMerica, but across the entire continent. He is a dark folk hero now—“Scythe Lucifer”—a vigilante taking down corrupt scythes in flames.

Citra, now a junior scythe under Scythe Curie, sees the corruption and wants to help change it from the inside out, but is thwarted at every turn, and threatened by the “new order” scythes. Realizing she cannot do this alone—or even with the help of Scythe Curie and Faraday, she does the unthinkable, and risks being “deadish” so she can communicate with the Thunderhead—the only being on earth wise enough to solve the dire problems of a perfect world. But will it help solve those problems, or simply watch as perfection goes into decline?


Tankar om titel och omslag
Titeln är ganska självförklarande. Jag tycker om att omslagen håller samma design, men nog har jag sett finare omslag.

Mina tankar om boken
Den tidigare boken, Scythe, tog mig verkligen med storm och blev en av förra årets favoriter. Därför var också förväntningarna på uppföljaren väldigt höga.

Som tur är blir jag inte besviken! Det är ett högt tempo genom hela boken som gör att den går väldigt fort att läsa. Den här andra delen är väldigt fokuserad vid alla händelser så det blir inte så mycket utrymme till att utveckla karaktärerna.

Den värld som byggs upp känns både fascinerande men också skrämmande på samma gång. Idén med artificiell intelligens är inte alls lång bort vilket gör att den känns väldigt aktuell. Sedan gillar jag också referenserna till gamla kända personer varifrån scythes hämtar sina namn.

Jag trodde att slutet skulle ha en större twist än vad jag trodde, men vägen dit var såklart underhållande och spännande. Med det sagt så längtar jag efter att läsa nästa del då slutet verkligen vände på saker och ting.

3 bra saker med boken: spännande, lättläst och fascinerande värld

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...