29 mars 2020

Min bokresa #83 - Get to know the fantasy reader

Den här veckan består Camillas bokresa av en tag som handlar om fantasy.

1. What is your fantasy origin story? (How you came to read your first fantasy novel)
Jag har inget minne av när jag läste fantasy för första gången. När jag var yngre var jag inte heller så förtjust i den genren, det är först på senare år som jag börjat gilla den. Men jag vet att lärarna högläste böckerna om Spiderwick i skolan.


2. If you could be the hero/heroine in a fantasy novel, who would be the author and what’s one trope you’d insist be in the story?
Jag skulle nog vilja ha någon sorts form av gåvor, men vet inte vad. Sen skulle jag också vilja bra på att fysiskt bekämpa motståndare.

3. What is a fantasy you’ve read this year, that you want more people to read?
Mitt go-to svar är Brandon Sanderson. Han skriver helt fantastiskt och världsbygget är fenomenatlt. 4. What is your favorite fantasy subgenre? What subgenre have you not read much from?
Jag läser nog lite olika subgenres och jag gillar variationen. Nu den senaste tiden har jag läst en hel del high fantasy och det är riktigt bra. Sen gillar jag också urban fantasy och science fiction, men även sådant som har dystopiska inslag.


Den subgenre som jag kanske läst minst av är steampunk och paranormal fantasy. 5. Who is one of your auto-buy fantasy authors?
Nu köper jag ju inte så mycket böcker men om jag tänker vilka författare jag gärna vill läsa böcker av så blir det nog Brandon Sanderson, Anna Jakobsson Lund och Tahereh Mafi. 6. How do you typically find fantasy recommendations? (Goodreads, Youtube, Podcasts, Instagram..) Det är lite blandat, både bloggar, youtube och en hel del podcasts.
7. What is an upcoming fantasy release you’re excited for?
Har ju så dålig koll på vad som släpps men när Anna Jakobbson Lund kommer med nytt kommer jag bli glad, likaså när sista delen i Stephanie Garbers Caraval-serie kommer på svenska (om den kommer på svenska). 8. What is one misconception about fantasy you would like to lay to rest?
Att det bara är "nördar" som läser detta. Och att det inte är något man kan lära sig av. Bra fantasy kan däremot säga ganska mycket om den värld vi lever i.


9.. If someone had never read a fantasy before and asked you to recommend the first 3 books that come to mind as places to start, what would those recommendations be?
Det beror ju på vart man vill börja. Om man vill börja med något som kanske är lite lättare skulle jag säga Harry Potter, det är ju ändå en klassiker och utspelar sig ju också dels i vår värld.


Sen överlag skulle jag tipsa om young adult fantasy, såsom Marissa Meyers serie om Cinder eller Neal Shustermans Scythe-serie.

Om man vill börja med high fantasy är det självklara tipset Brandon Sanderson, skriver på ett enkelt sätt och bygger upp komplicerade världar på ett bra sätt. Och det är inte heller bara fantasy, utan där ryms både humor, religion, filosofi och relationer. 10. Who is the most recent fantasy reading content creator you came across that you’d like to shoutout?
Oj, jag följer ju ganska många olika typer av bloggar och booktubers. Men en som jag ofta återkommer till är Peruse Project.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...