10 mars 2016

Deutschland 83

Handling
Året är 1983 och det kalla kriget når kokpunkten. Ryska SS20-missiler i Östtyskland riktas mot väst, och amerikanska Pershing II-missiler kommer snart att placeras i Västtyskland med tänkta mål i öst. Kärnvapenkrig hotar. Den 24-årige östtyske gränspolisen Martin Rauch rycks från den verklighet han känner till och skickas till väst som hemlig agent för Stasis räkning. Med en tjänst inom den västtyska armén som täckmantel, måste han få tag i topphemlig information om Natos militära strategi.

I huvudrollerna ses bland annat Jonas Nay, Maria Schrader, Alexander Beyer och Sylvester Groth.

Serien hade 8 avsnitt.

Mina tankar
Vad som från början fick mig intresserad av serien var trailern till den som SVT hade gjort, där de visade klipp från serien till Queens och David Bowies Under pressure. Jag kollade in det första avsnittet och blev fast!

Jag brukar inte se tyska serier, men denna är väldigt spännande och jag lärde mig faktiskt en hel del nytt också. Bara det att få följa en spion gör att det blir ett extra element av spänning när man inte vet om han ska bli upptäckt eller inte. Sen så kan man inte heller lita riktigt fullt ut på karaktärerna och man vet inte på vilken sida de står på.

Jag är ju född bra långt efter murens fall, men har läst en del om det och om hur Tyskland delades upp mellan segrarmakterna efter andra världskriget. Att öst och väst lurade på varandra var ingen nytt för mig, men jag har aldrig riktigt förstått hur nära vi var ett europeiskt kärnvapenkrig.

Deutschland 83 är riktigt snyggt gjord, allt från klipp till musik och till skådespelare. Jag tycker det är riktigt kul att de väver in några klipp från riktiga nyhetsändningar och liknande under seriens gång. Musiken är verkligen mycket 80-tal  (bland annat 99 Luftballons) och det bidrar verkligen till att serien känns äkta. Alla skådespelare presterar sina roller bra och trovärdigt och det märks att skådespelarna är valda med omsorg.

Att följa Martin Rauch/Moritz Stamm är ett riktigt äventyr och det är lätt att känna med honom trots att han måste göra fler svåra handlingar och fatta svåra beslut. Hans desperation känns så äkta och i det sista avsnittet presterar Nay på hög nivå.

Att följa alla karaktärer och bi-karaktärer är spännande och det är intressant att se hur de förs samman på olika sätt.

Det enda som jag kan tycka är en liten nackdel är att serien är alltför kort för att man ska hinna få allt klar för sig. Vissa storys i serien blir väldigt ruschiga och man hinner knappt förstå vad som hänt innan det är slut. Sen så försöks också mycket av 80-talet bakas in på bara 8 avsnitt och det leder till att en del saker inte hinner utvecklas tillräckligt för att jag ska vara nöjd, bland annat sidohistorien om AIDS.

Det sista avsnittet var riktigt spännande och jag fick svar på en del saker jag hade undrat på under seriens gång, men efter att eftertexterna började rulla  hoppades jag ändå på mer och ett mer riktigt avslut. Men som med så många andra serier får jag väl hoppas på en andra säsong.

4 kommentarer:

  1. Jag har inte tittat färdigt på denna än (har spelat in den), men den är ruskigt bra. Jag kan inte låta bli att undra om den där biten om kärnvapenkriget verkligen är sann. Det missade jag helt 1983, men det kanske är lika bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del är nog säkert påhitt, men jag tror att vissa delar bygger på verkliga händelser.

      Radera
  2. Tyckte också väldigt mycket om den. Visst var den för kort, men de goda nyheterna är att det ser ut att bli två säsonger till, 1986 och 1989 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får verkligen hoppas på det med tanke på hur det slutade! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...