8 december 2016

Dicte säsong 3

Efter brylluppet
Dicte har gift sig med Bo och slagit sig till ro efter att hon slutat sitt jobb. Dagen efter bröllopet måste Bo ge sig i väg på ett fotojobb i Libanon. Men uppdraget tar en dramatisk vändning och Dicte får ett oroväckande samtal som hon får inte avslöja för någon.

I Wagners fodspor
På Wagners begravning blir Dicte kontaktad av en liten flicka som berättar att Wagner hade lovat att hjälpa henne att hitta sin mamma som försvunnit. Det visar sig att Wagner i hemlighet undersökt fallet och Dicte söker upp Nina, som ser en chans att lösa fallet med Dictes hjälp.

Når sindet bliver sygt
Rose har fått ett nytt jobb på en psykiatrisk avdelning och redan under hennes första skift dör en ung schizofren kvinna. Dicte får höra om incidenten och ett utlåtande från den medicinska undersökningen får henne att misstänka att de handlar om mord.

Afhængighedens pris
Anne, Torsten och Rose försöker muntra upp Dicte. På nyhetsredaktionen kämpar Steffen med att återuppta Dictes och Bos arbetsrelation vilket visar sig bli svårt eftersom Dicte vägar sätta sin fot på redaktionen om Bo är där. Rose måste ta mod till sig och konfrontera barnets far.

Enhver mand er en ø
Dicte får reda på att hon har en syster. Hon blir nyfiken och trots att Christian avråder henne att söka upp systern gör hon det ändå. Tonnis trakasserande av Nina blir allt värre. Annes arbete tar fortfarande upp all hennes tid och till slut får Torsten nog och ställer ett ultimatum.

I huvudrollerna ses bland annat Iben Hjelje, Laerke Winther, Stina Stengade och Lars Ranthe. 

Säsong 3 hade 10 avsnitt och sändes i TV4.

Mina tankar
Jag har verkligen varit förtjust i de två tidigare säsongerna och såg verkligen fram emot denna tredje avslutande säsong. Tyvärr måste jag säga att jag är riktigt besviken, det känns som att allt går på halvfart, både när det gäller handling och skådespelare. Varnar också för spoilers.

Den karaktäresutveckling som föregick denna säsong var jag ändå nöjd med, men nu efteråt känns det snarare som att alla huvudkaraktärer har tagit flera stora steg bakåt, fast det finns några undantag. De karaktärer som jag har haft störst problem med är Dicte, Bo och Nina (Wagners ex-fru). 

Säsongen började väldigt starkt när Bo blev kidnappad och Wagner och Dicte gjorde allt för att rädda honom som slutade med att Wagner dog. Det var en händelse som jag inte hade förutsett och där någonstans började både serien och karaktärerna att stagnera för att sedan börja gå bakåt. 

Som sagt har jag stora problem med karaktärerna, hur Nina efter att ha börjat jobba igen  långsamt faller tillbaka i sin alkoholism, hur hon mobbas av sina kolleger, Bos uppträdande efter kidnappningen är bara några av de saker som gjort att jag tycker att detta är den svagaste säsongen. 

Trots att jag är missnöjd med rätt mycket, så är det ändå en spännande serie och när det väl var fokus på annat än karaktärernas privatliv så hölls mitt intresse vid liv och jag var engagerad. Det är också en rätt brutal och rå serie, men det är inget som jag har några större problem med, däremot så uppskattar jag inblicken i bland annat psykvården. 

Det sista avsnittet av Dicte hade flera twister och tog oväntade vändningar och för tillfället är jag nöjd med det slutet och att fortsättningen lämnades öppen. 

2 kommentarer:

  1. Hej Evelina! Har du sett säsong 3? Jag har sett 1 och 2 på Netflix men hittar inte 3 nånstans.
    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg den när TV4 sände den i höstas. Det kan hända att den finns kvar på TV4-play.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...