31 december 2016

Utvärdering av mina utmaningar och mål 2016

Goodreads Reading Challenge - Läsa 80 böcker
Kommentar: Hade faktiskt hoppats att jag skulle uppnå mitt mål, men samtidigt är jag inte så förvånad. Jobbar heltid och har haft några lässvackor och dessutom har jag sett väldigt mycket tv-serier.

Läsa minst 10 hyllvärmare
1. Min morbror trollkarlen - C.S. Lewis
2. Då tänker jag på Sigrid - Elin Olofsson
3. Häxan och lejonet - C.S. Lewis
4. Läsarna i Broken Wheel rekommenderar - Katarina Bivald
5. Hästen och hans pojke - C.S. Lewis
6. Caspian, prins av Narnia - C.S. Lewis
7. Kung Caspian och skeppet Gryningen - C.S. Lewis
8. Silvertronen - C.S. Lewis
9. Den sista striden - C.S. Lewis
10. Noveller för världens barn 2013
11. Mordet i prästgården - Agatha Christie

Kommentar: Är ändå rätt nöjd över att jag läst så pass många hyllvärmare. 11 är rätt många för att vara mig, då de allra flesta böcker jag läser är lånade från biblioteket.

Avsluta minst 3 serier
1. Narnia (C.S. Lewis)
2. En enda-serien (Simona Ahrnstedt)
3. Half Bad (Sally Green)
4. Harry Potter (J.K. Rowling)

Kommentar: Jag lyckades med det omöjliga! Är så himla nöjd över detta, kändes länge som att jag inte skulle hinna med det, men jag gjorde det till slut. Hoppas på fler avslutade serier nästa år.

Boktolva 2016
1. Sharon J Bolton (Nu ser du mig)
2. Carlos Ruiz Zafón (Vindens skugga)
3. Rainbow Rowell (Eleanor & Park)
4. George R.R. Marin (Kampen om järntronen)
5. Rick Riordan (Född till hjälte)
6. Mhairi McFarlane (You had me at hello)
7. Diana Gabaldon (Främlingen)
8. Kristina Ohlsson (Askungar)
9. Jandy Nelson (Himlen börjar här)
10. Belinda Bauer (Mörk jord)
11. Alex Marwood (Onda flickor)
12. Charlaine Harris (Död tills mörkret faller)

Kommentar: Precis som förra året har jag hittat flera bra författare som jag inte läst tidigare. Kommer definitivt att läsa fler böcker av majoriteten av dem. Favoriter det här året blev bland annat Carlos Ruiz Zafón, Rick Riordan och Mhairi McFarlane.

Spänningsutmaningen 2016
1. Vyssan lull - Carin Gerhardsen
2. I sanningens namn - Viveca Sten
3. Snövit ska dö - Nele Neuhaus
4. En orolig grav - Elly Griffiths
5. Helgonet - Carin Gerhardsen
6. En mörkare himmel - Mari Jungstedt & Ruben Eliassen
7. Minns mig som en ängel - Kristina Appelqvist
8. Stöld av babian - Anna Karolina
9. Mordet i prästgården - Agatha Christie
10. Mörk jord - Belinda Bauer
11. Askungar - Kristina Ohlsson
12. Mörkt motiv - Louise Penny

Kommentar: En väldigt rolig utmaning som jag inte har behövt stressa med, det är alltid ett plus!


Månadens bästa bok 2016
1. Ljuset vi inte ser - Anthony Doerr
2. Kvinnan på tåget - Paula Hawkins
3. Snövit ska dö - Nele Neuhaus
4. Jag är pilgrimen - Terry Hayes
5. Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafón
6. Röta - Siri Petterssen
7. Harry Potter and the prisoner of Azkaban - J.K. Rowling
8. Född till hjälte - Rick Riordan
9. En enda risk - Simona Ahrnstedt
10. Onda flickor - Alex Marwood
11. Harry Potter and the Deathly Hallows - J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne

Kommentar: Så himla roligt med en utmaning som inte kräver att man ska läsa en viss typ av bok och att man i slutet av månaden bara ska välja ut den bästa. Notera att jag inte har lagt in den bästa boken för december, men det kommer att komma en länk senare bara jag kommer ihåg.

Läsa hela Harry Potter-serien på engelska
1. Harry Potter and the Philosopher's Stone
2. Harry Potter and the Chamber of Secrets
3. Harry Potter and the prisoner of Azkaban
4. Harry Potter and the Goblet of Fire
5. Harry Potter and the Order of the Phoenix
6. Harry Potter and the Half-Blood Prince
7. Harry Potter and the Deathly Hallows
8. Harry Potter and the Cursed Child

Kommentar: Äntligen har jag gjort detta! Förstår inte varför jag väntade så länge med det, detta är en av de bästa serier jag läst. Extra roligt också att jag klarade av att läsa dem på engelska också.

En världsomsegling på 366 dagar

Etiopien - 438 dagar (Johan Persson & Martin Schibbye)

Frankrike - Ljuset vi inte ser (Anthony Doerr)

Kanada - Mörkt motiv (Louise Penny)

Spanien - Vindens skugga (Carlos Ruiz Zafón)
                 En mörkare himmel (Mari Jungstedt & Ruben Eliassen)

Turkiet - Jag är pilgrimen (Terry Hayes)

Tyskland - Snövit ska dö (Nele Neuhaus)


Kommentar: Detta är den enda av utmaningarna, där jag faktiskt är lite besviken på mig själv. Trodde ändå att jag skulle ha läst lite mer varierat, men är ändå nöjd över att jag läste en del böcker från lite mer ovanliga länder, t.ex. Etiopien och och Spanien. 



2 kommentarer:

  1. Världsomseglingen gick väl lite sisådär för mig med, men läsningen skall vara lustbetonad tycker jag och då blir det kanske mest böcker från kända trakter man väljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, att känna sig tvingad att läsa blir inte heller bra :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...