25 december 2016

Film: En underbar jävla jul

Handling
27-åriga Simon och Oscar har varit ett par i fem år. Nu ska de bli föräldrar. Detta är dock en hemlighet som de skjutit på att berätta för sina egna familjer i snart ett år. Nu finns det ingen återvändo, det kan inte vänta längre. Hemligheten måste fram! Och vilken tidpunkt vore mer perfekt än julafton – toleransens högtid. 

Filmen är 115 minuter lång och regisserad av Helena Bergström. I huvudrollerna ses bland annat Robert Gustafsson, Maria Lundqvist, Anton Lundqvist och Anastasios Soulis. Filmen hade premiär 2015.

Jag såg filmen 5 december.

Mina tankar
Jag har varit så sugen på att se julfilmer och denna verkade som ett bra alternativ, trots att jag inte visste så mycket om den innan. Sen brukar jag också vara lite skeptiskt till just svenska filmer och inte tycka att sådana är så bra, men denna var verkligen över förväntan.

Rätt snart inser man att julfirandet inte kommer gå som någon har tänkt sig. Det blir kulturkrockar, möten med ex och föräldrar som har svårt att acceptera att deras söner är homosexuella och inte tillhör normen. Den handlar också en hel del om de traditioner som vi har kring jul, och vad som händer om något avviker från det vi anser vara normalt. När man kastar ihop en grupp med människor som inte har sett förut och egentligen bara har en enda gemensam nämnare så kan det bli friktioner, vilket det också blir här

Jag hade trott att detta var en komedi, men detta är nästan mer drama än komedi. Visst finns det lite roliga scener, men det är framförallt dramat som griper tag och berör mig väldigt mycket. Skådespelarna gör riktigt bra prestationer, speciellt Robert Gustafsson och Maria Lundqvist. Alla människor känns äkta och de problem och fördomar som karaktärerna har kommer upp till ytan och kulminerar i en väldigt stark scen.

Mot slutet blir det lite förutsägbart, men det kan man nästan förvänta sig i och med att det är en julfilm. Men måste ändå säga att En underbar jävla jul riktigt bra film med mycket djup där det finns förvånansvärt många saker som man kan diskutera.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...