26 december 2016

Film: Allied

Handling
Året är 1942. Den kanadensiska officeren Max har precis anlänt till Casablanca där han fått i uppdrag att döda en tysk officer. Till sin hjälp tar han den franska frihetskämpen Marianne som har samma mål i siktet. För att smälta in i omgivningen låtsas de att vara gifta och det tar inte lång tid innan de faller för varandra på riktigt. Efter uppdraget återförenas de båda i England och inleder ett förhållande. En bit in på deras lyckliga liv visar det sig att Marianne kanske inte är den hon utgivit sig för att vara.

Filmen är 124 minuter lång och regisserad av Robert Zemeckis. I huvudrollerna syns bland annat Brad Pitt, Marion Cotillard och Jared Harris. Filmen hade premiär 25 november 2016.

Jag såg filmen 7 december.

Mina tankar
Under december var jag och en kompis på bio, det var helt spontant men vi tyckte att filmen verkade bra. Andra världskriget och massa spioner är ett rätt bra upplägg. Som sagt tyckte jag handlingen lät lockande och jag tyckte verkligen om filmen.

Det var mycket mindre action än vad jag hade förväntat mig, det är mer psykologisk spänning. Det är lätt att leva in i karaktärernas situation och bara tanken på att leva i en tid där man inte kunde lita på någon är rätt skrämmande.

Sen är Allied också mycket mörkare än vad jag hade förväntat mig och jag undrade hela tiden hur det skulle gå för Max och Marianne. Det var väldigt svårt att förutsäga händelser och det var flera twister längs vägen.

Det märks att det är Cotillard och Pitt som bär upp filmen, de andra karaktärerna hamnar lite i skymundan. En karaktär som jag gärna hade velat veta mer om var Maxs syster, som jag tyckte var med i alldeles för få scener.

Det är inte en perfekt film, specialeffekterna hade kunnat vara liite bättre, men det är en underhållande och spännande film och jag  är riktigt nöjd över att ha sett den.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...