7 januari 2017

Enkät om bokåret 2016

Jag gjorde denna enkät förra året och tänkte göra samma i år också. Hittade den först hos Bokföring enligt Monika.

Hur många böcker läste du? 
72 stycken

Och hur många sidor blev det totalt? 

26053

Vilken var den bästa bok du läste?

Så svårt att bara välja en favorit, men kanske Eligible av Curtis Sittenfeld.


En bok du längtat efter och trodde du skulle älska men inte gjorde?

Måste nog tyvärr säga Mordet i prästgården av Agatha Christie. Det jag var mest besviken på  var nog bristen av Marple i den.

Mest överraskande på ett positivt sätt?

God jul av Jonas Karlsson. En mycket bra och underhållande berättelse.

Vilken bok rekommenderade du till flest människor?

Brukar faktist inte rekommendera så mycket böcker till folk jag känner och om de frågar mig blir jag ofta helt ställd för då vet jag inte var jag ska börja. En bok som jag gärna rekommenderar är Gryningsfeber.

Bästa bokserien du upptäckte?

Harry Potter!

Nya favoritförfattare som du upptäckte?

Mhairi McFarlane, Carlos Ruiz Zafón, Rick Riordan och S.J. Bolton.

Den bästa boken utanför din comfort zone  eller som var en ny genre för dig?

438 dagar av Martin Persson och Johan Schibbye. Bitvis väldigt hemsk, men väldigt intressant läsning.

Mest spännande bladvändare?

Det är faktiskt inte en deckare, men det är en bok som var omöjlig att lägga ifrån sig, Vindens skugga.

Bästa skräckisen?

Har inte läst några skräckböcker i år, men en som var väldigt obehaglig var Mörk jord av Belinda Bauer. Det nästan kröp i kroppen när jag läste den.

Den sorgligaste boken?

Har inte läst så några sorgliga böcker i år, men det kändes lite sorgligt att läsa den sista delen i Harry Potter.

Den roligaste boken?

Utan tvekan Is It Just Me? av Miranda Hart. Den är hysteriskt rolig!

Den mest hypade boken?

Skulle vilja säga att hela Harry Potter-serien är väldigt hypad. Som tur var levde den upp till mina förväntningar.

Bästa ungdomsbok?

Är jag tråkig om jag svarar Harry Potter igen?

En bok som överträffade dina högt ställda förväntningar?

En enda risk av Simona Ahrnstedt. Har sagt det förr, och säger det igen: hon är en av mina absoluta favoriter!

Mest minnesvärda karaktär?

Karaktär? Då blev det svårt, men möjligtvis Percy Jackson eller Maja i Störst av allt. Sen såklart alla i Harry Potter.

Vackrast skrivna boken som du läst?

Himlen börjar här av Jandy Nelson.

En bok som gjorde starkt intryck på dig?

Gryningsfeber av Péter Gárdos.

En bok du inte kan fatta att du väntade så länge med?

Hela Harry Potter-serien!

Kortaste boken du läst?

Skorstensjul med 100 sidor.

Längsta boken du läst?

Jag är pilgrimen av Terry Hayes med 791 sidor.

Favoritbok du läste av en författare du har läst andra böcker av?

Upprepar mig själv och säger En enda risk Simona Ahrnstedt.

Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2016?

Nej, får försöka bli bättre på det.

Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?

Is It Just Me? av Miranda Hart.

Favoritrecension du skrev?

Kanske den första recensionen jag skrev 2016, Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr.

Mest populära inlägget på din blogg?

Gillar inte riktigt bloggers statistik, men totalt sett tror jag att det är min recension av Mor gifter sig. Under det här året är det nog min recension av Jag är pilgrimen.

En bok du inte läste 2015 som du kommer prioritera 2016. 

Pinsamt nog blir det samma svar som förra året. Allegiant av Veronica Roth. Har ju bara den kvar i Divergent-serien.

En bok du ser fram emot?

Har dålig koll på kommande utgivning, men kanske något nytt av Simona Ahrnstedt?

2 kommentarer:

  1. God jul är verkligen en underhållande historia, skrattade många gånger när jag läste den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...