28 januari 2017

På spaning med Bridget Jones

Titel: På spaning med Bridget Jones
Originalets titel: Bridget Jones: The Edge of Reason (1999)
Författare: Helen Fielding
Översättare: Carla Wiberg
Serie: Bridget Jones #2
Antal sidor: 382
Utgivningsår: 2014
Förlag: Månpocket
Utläst: 8/1

Handling
Bridget Jones har äntligen funnit kärleken och singelminnet är ett minne blott. Eller? Bridget har skyhöga förväntningar på tillvaron med drömprinsen Mark Darcy, men tyvärr har verkligen sina brister. Bridget inser skräckslaget att parlivet kräver lika många expert-råd och trofasta väninnor som singellivet.

Varken relationsböckerna med titlar som "Dressera din man" och "Städning eller sex" är till någon större hjälp, inte heller väninnornas erfarenheter från föga framgångsrika förhållanden. Snart har Bridget trasslat in sig i så mycket misstankar och vita lögner att hennes och Marks kärlek får kramp.

Mina tankar
Det är väldigt länge sedan jag läste Bridget Jones dagbok, och den blev en favorit hos mig, så jag hade väldigt höga förväntningar på denna bok. Det var verkligen roligt att få träffa Bridget igen, men ibland blev det lite för mycket.

Boken är ju onekligen skriven i en speciell stil, den är trovärdig dagboksformatet, men jag tycker den blir lite väl tjatig ibland och jag blandar ihop Bridgets alla väninnor. I början hade jag också lite svårt att ta mig in i boken, det var först när jag närmade mig mitten som jag kände att det började lossna och jag blev engagerad.

Karaktärerna är det verkligen inget fel på! Även fast jag bitvis stör mig på Bridget och hennes nojor kring vikt och förhållanden. Och när det gäller relationen med Mark skulle det ju vara så mycket bättre om de faktiskt pratade med varandra!

Tycker också det är lite kul med alla referenser till dels Stolthet och fördom och Colin Firth, som ju har spelat Mark Darcy i både Stolthet och fördom och filmerna om Bridget Jones.

Trots att jag ibland hade lite svårt för På spaning med Bridget Jones så tyckte jag ändå om den, och Bridget hamnar i alla möjliga och omöjliga situationer. Det som tar priset måste vara hennes semester i Thailand som inte direkt går som det är tänkt.

3 bra saker med boken: humorn, karaktärerna, tempot

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Bridget Jones dagbok

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...