11 juni 2019

Den lilla bistron i Bretagne

Titel: Den lilla bistron i Bretagne
Originalets titel: Die Mondspielerin (2010)
Författare: Nina George
Översättare: Ulrika Junker Miranda
Serie: -
Antal sidor: 286 
Utgivningsår: 2018
Förlag: Bazar
Utläst: 5/5

Handling
Diskret, välplanerat och prydligt hoppar den tyska hemmafrun Marianne i floden Seine med en enda önskan: att livet ska ta slut. Men ödet vill annorlunda, hon räddas och vaknar upp på sjukhuset. Hon beger sig, trots att hon inte kan tala knappt ett ord franska, till en liten by i Bretagne,och vid den soldränkta kusten börjar hennes livsgnista sakta vakna till liv, omhuldad av makalös mat och färgstarka karaktärer.

Tankar om titel och omslag
Jag gillar omslaget, det är väldigt somrigt och sött och ger mycket feelgoodkänslor. Gillar även den tyska titeln.

Mina tankar om boken
Jag har tidigare läst Den lilla bokhandeln i Paris av samma författare och även om jag inte blev jätteförtjust i den boken bestämde jag mig för att ge Nina George en chans till.

Den förra boken jag läste av George hade den fördelen att den handlade om böcker, det har inte denna. Jag hade svårt att komma in i boken och tyckte den var ganska seg och tråkig om jag ska vara ärlig.

Ett annat problem jag hade med boken var att det var så väldigt många olika karaktärer och namn. Jag hade svårt att skilja dem åt och man lärde egentligen aldrig känna någon av dem. Jag blev aldrig riktigt engagerad i vare sig boken eller karaktärerna, något som nästan är ett måste.

Den lilla bistron i Bretagne är trots allt lättläst och går relativt snabbt att läsa. Dock så tycker jag författaren beskriver miljöerna och vissa händelser alldeles för detaljerat. Det blir mest uppräkningar blandat med konstiga uttryck på franska.

Som ni förstår så var detta ingen bok för mig, men jag tror ändå alldeles säkert att det finns människor som skulle uppskatta den.

3 bra saker med boken: lättläst, Frankrike och somrigt omslag

Betyg: 2/5

Tidigare läst av denna författare
Den lilla bokhandeln i Paris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...