20 juni 2019

Tv-serie: Once Upon a Time säsong 1

Handling
For Emma Swan, life has been anything but a happy ending. But when she's reunited with Henry - the son she gave up for adoption ten years ago - on the night of her 28th birthday, everything changes. The now 10-year-old Henry is in desperate need of Emma's help because he believes from reading a book of fairy-tales that she's the daughter of Snow White and Prince Charming - who sent her away from the Enchanted Forest to be protected from a curse that was enacted by the Evil Queen. Emma initially refuses to believe a word of Henry's story but soon finds that his hometown of Storybrooke, Maine is more than it seems. Because it's in Storybrooke that all of the classic characters we know are frozen in time with no memories of their former selves - except for the Evil Queen, who is Storybrooke's mayor and Henry's adoptive mother Regina Mills. Now, as the epic "Final Battle" for the future of both worlds approaches, Emma will have to accept her destiny and uncover the mystery behind a place where fairy-tales are to be believed.

Den första säsongen har 22 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Jennifer Morrison, Lana Parilla och Ginnifer Goodwin.

Jag såg klart säsongen 30 maj.

Mina tankar
Detta känns som något av en guilty pleasure-serie. Jag gillar den, samtidigt så finns det saker som jag har lite svårt för.

Specialeffekterna är inte direkt något att hänga i julgranen, men de är nästan så dåliga att de blir bra. I övrigt tycker jag skådespelarna är bra, speciellt barnen som ändå känns trovärdiga. Sedan tycker jag den är väldigt bra skriven, det går inte att komma ifrån. Det finns en röd tråd i hela säsongen, ändå från första avsnittet till det sista och sättet som de på slutet förs samman är snyggt gjort.

När det gäller karaktärer så tycker jag en del är ganska menlösa, åtminstone de som är i den mänskliga världen. De karaktärer som jag har stört problem med är Mary Margaret och relationen till David. Det blir alldeles för utdraget och lite för mycket Ross/Rachel över det hela.

Däremot så gillar sagokaraktärerna, eller framförallt hur de gestaltas. Sagorna får en twist och sagans Snövit och Rödluvan är riktigt intressanta. Sedan så tyckte jag att det var kul att man kunde upptäcka referenser till andra serier, böcker och filmen. Jag blev lite överraskad när jag hittade referenser till Gökboet, men jag gillar den.

Den karaktär som nog är min favorit är nog Mr Gold. Han är kanske den mest komplexa karaktären och det var svårt att veta vart man hade honom. Fast jag gillar sådana karaktärer. Sedan så gillade jag verkligen hur skådespelaren porträtterar honom.

Om man kan stå ut med dåliga specialeffekter, så är detta en underhållande serie. De tolkar klassiska karaktärer från sagorna på ett nytt sätt och handlingen drivs framåt på ett smart sätt.

Hur säsongen slutade
Emma lyckas bryta förbannelsen över Stortybrooke, men Emma och Regina blir förrådda av Mr Gold. Emmas son Henry dör men kommer åter till livet på grund av Emma. Mr Gold får veta att Regina har hållit Belle inlåst. Alla karaktärer får åter sina minnen från sagolandet. Mr Gold släpper lös magin i Storybrooke. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...