14 juni 2019

Tv-serie: The Chilling Adventures of Sabrina säsong 2

Handling
Hälften häxa, hälften dödlig. På sin 16-årsdag måste Sabrina välja mellan häxornas värld, där hon har sin familj, och människornas värld, där hon har sina vänner. Tillsammans med sina fastrar, katten Salem och pojkvännen Harvey upplever Sabrina övernaturliga fenomen och skräckfyllda äventyr i den hemlighetsfulla staden Greendale.

Den andra säsongen har 9 avsnitt. I huvudrollerna ses bland annat Kiernan Shipka, Miranda Otto och Ross Lynch.

Jag såg klart säsongen 21 maj.

Mina tankar
Den här andra säsongen av Sabrina hör väldigt mycket ihop med den första och tar vid där den förra slutade.

På en del sätt tycker jag denna säsong är bättre. Karaktärerna känns bättre skrivna och handlingen är mer engagerande också. De sista 2-3 avsnitten var väldigt bra när man började få lite mer bakgrund till varför Sabrina ställs inför dessa utmaningar.

Som jag nämnde i mitt inlägg om den förra säsongen så gillade jag blandningen mellan skräck, humor och spänning. Mitt i allt det där mörka så finns det ändå humor och ljusglimtar. Sedan tycker jag det också är intressant hur häxornas liv och Sabrinas beskrivs, det finns många kopplingar till kristendomen, men såklart är det anpassat för att passa in i serien.

Mycket av det jag gillar med säsongen har med karaktärerna att göra. För det första har vi Sabrina och jag gillar att hon är tuffare och inte helt igenom god. Även Zelda och Hilda växer i mina ögon. Den karaktär som dock går igenom den största förändringen är Susie/Theo och sättet som det skildras på är väldigt fint.

Nu slutade säsongen väldigt spännande och jag ser fram emot att se nästa säsong.

Hur säsongen slutade
Sabrina och hennes vänner och familj får veta  Wardwells/Liliths agenda och att meningen är att Sabrina ska styra över underjorden tillsammans med Satan, som även är hennes far. Apokalypsen ska släppas lös på jorden. Harvey, Roz och Theo lyckas stoppa bestarna från underjorden att komma över till den mänskliga världen. Sabrinas pojkvän Nick förs till underjorden tillsammans med Lilith.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...