19 juni 2019

Tv-serie: Superstore säsong 4

Handling
Centers around Amy, the store's most stalwart employee as well as the glue holding the place together, and newly hired Jonah, a dreamer determined to prove work doesn't have to be boring. Their fellow associates include the sardonic Garrett, the ambitious Mateo and the sweet teenager, Cheyenne. Overseeing the store is Glenn, the store's affable, clueless store manager, and Dina , the aggressive assistant manager who enforces Cloud 9 policy with an iron fist.

Säsongen har 22 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat America Ferrera, Ben Feldman och Lauren Ash.

Jag såg klart säsongen 24 maj,

Mina tankar
Superstore är en serie som jag följt regelbundet från början. Den har alltid uppfyllt sitt syfte med att roa mig, men de senaste säsongerna har även börjat ta upp mer politiska och samhällskritiska ämnen vilket är något som jag uppskattar.

En anledning till att jag tycker om serien är nog att jag tycker det finns en del likheter med Brooklyn Nine Nine trots att serien har helt olika skapare. Alla karaktärer känns unika och de är också väldigt olika varandra.  Sedan förändras också karaktärernas arbeten och serien fortsätter att utvecklas. Sedan tycker jag om när det finns bikaraktär som inte bara skymtar i bakgrunden utan bidrar med egna storylines. En av de handlingar som gick som en röd tråd genom hela säsongen involverar egentligen bara bikaraktärer.

Det är dessutom en serie som med några få undantag endast utspelar sig på varuhuset, vilket medför en hel del underhållning enbart när det gäller kunder.

Jag kan däremot tänka mig att  serien kan vara mer kontroversiell i USA. Inte minst på att ämnet kring fackorganisationer återkommer med jämna mellanrum där facket enligt vad jag förstått har ett ganska dåligt rykte. Sedan handlar den också om hur arbetarnas situationer ser ut, med ett nationellt stort företag men som utnyttjar sina medarbetare så det finns ett visst allvar när det gäller serien. Detta blir tydligt när det kommer till säsongsavslutningen som tog en ganska mörk vändning för att vara komedi.

Sen kan jag säga att jag ser fram emot nästa säsong för det är en serie som jag hittills aldrig har blivit besviken på.

Hur säsongen slutar
Mateo blir arresterad på grund av att han är en illegal invandrare. Arbetsplatsen befinner sig i chock och de bestämmer sig för att gå med i facket och strida mot företaget. Detta inkluderar även chef Amy som tidigare har fått order att motarbeta att de anställda går med i facket. 

Superstore säsong 1
Superstore säsong 2
Superstore säsong 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...