1 juni 2019

Scythe

Titel: Scythe
Originalets titel: -
Författare: Neal Shusterman
Översättare: -
Serie: Arc of a Scythe #1
Antal sidor: 435
Utgivningsår: 2016
Förlag: Simon & Schuster Books for Young Readers
Utläst: 5/5

Handling
Thou shalt kill.

A world with no hunger, no disease, no war, no misery. Humanity has conquered all those things, and has even conquered death. Now scythes are the only ones who can end life—and they are commanded to do so, in order to keep the size of the population under control.

Citra and Rowan are chosen to apprentice to a scythe—a role that neither wants. These teens must master the “art” of taking life, knowing that the consequence of failure could mean losing their own.
 


Tankar om titel och omslag
Jag var tvungen att kolla upp vas scythe betyder först och i efterhand så känns det ganska självklart. Tycker omslaget är ganska enkelt, men effektfullt. Man anar ganska fort vad boken handlar om.

Mina tankar om boken
Detta är en bok som jag läst tillsammans med Camilla. Jag visste inte så mycket om boken innan jag började läsa den, vilket visade sig vara en trevlig överraskning och resulterade i årets första 5:a.

Det var väldigt lätt att komma in i boken. Boken är lättläst och kapitlen lagom långa och ett språk som är lätt att läsa, även fast det är på engelska. Hela tiden medan jag läste Scythe ville jag bara fortsätta läsa och aldrig lägga ifrån mig den.

Den värld och det samhället som Shusterman bygger upp är väldigt intressant och jag gillar hur man kan ana att det är värld men ändå inte. Samhället ska föreställa en utopi där människorna är odödliga och allvetande, det finns inga krig och världen styrs av det så kallade Thunderhead,men under ytan så finns det problem. För att hålla befolkningsantalet nere finns det så kallade scythes vars enda uppgift är att döda folk.

Vi får träffa Rowan och Citra som får gå som lärling hos en scythe. Det är intressant att se hur de
anpassar sig till sitt nya liv och deras tankar om liv och död.

Jag vill inte skriva mer om handlingen, annat än att den är riktigt bra. Det är spännande och man bjuds också på några tvister längs vägen, något som jag alltid uppskattar. Sedan tar den också upp intressanta tankar kring döden, exempelvis om man vill leva för evigt och vad det betyder.

Med tanke på hur boken slutade så är jag väldigt sugen på att läsa nästa del i serien.

3 bra saker med boken: världen, karaktärerna, spännande

Betyg: 5/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...